Jag planerar golvbjälklaget över krypgrunden på en utbyggnad. Jag förstår inte vad den undre syllen (rödmarkerad) jag markerat ifrån principlösningen ifrån träguiden har för syfte?

Kan inte golvbjälkarna vila direkt mot kantbalken istället? Spännvidden minskar ju med ~15-20 cm (blå streck) om man låter golvbjälkarna ligga direkt mot kantbalken.

Illustration av golvbjälklag över krypgrund med markeringar av syll och golvbjälkar i rött och blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrIsaac
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Jag planerar golvbjälklaget över krypgrunden på en utbyggnad. Jag förstår inte vad den undre syllen (rödmarkerad) jag markerat ifrån principlösningen ifrån träguiden har för syfte?

Kan inte golvbjälkarna vila direkt mot kantbalken istället? Spännvidden minskar ju med ~15-20 cm (blå streck) om man låter golvbjälkarna ligga direkt mot kantbalken.

[bild]
Den fördelar trycket och förankrar huset ner i grunden. Välj en bredare syll.
 
N Nickesågen skrev:
Den fördelar trycket och förankrar huset ner i grunden. Välj en bredare syll.
Ok låter vettigt. I träguiden står det att den undre syllen ska vara av tryckt virke. Jag var under uppfattningen att man inte fick bygga in tryckt virke?
 
M Martin Lj skrev:
Ok låter vettigt. I träguiden står det att den undre syllen ska vara av tryckt virke. Jag var under uppfattningen att man inte fick bygga in tryckt virke?
Råder delade meningar om detta. Syllen ligger utanför huskonstruktionen och dagens tryckta går inte att jämföra med det gamla tryckta som hade väldigt stark lukt. Så därav kan man använda tryckt syll men idag råder man att ej använda det. Man lägger alltid Ngn typ av syllpapp/isolering som ändå stannar fukt att färdas från sula och vidare upp. Därför används vanligt virke som syll idag. Mvh
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Jag var under uppfattningen att man inte fick bygga in tryckt virke?
Det är därför den är placerad som den är. Utanför klimatskalet.
Syftet är annars, som sagt var, att ha något att fästa resten av stommen i som sitter fast i muren. Visst kan man lösa det på andra sätt, men det är ganska enkelt att fästa en regel runtom innan man börjar bygga resten.

Har man syllpapp mellan och vinnduk/vindpapp på utsidan som täcker syllen så behöver den inte vara impregnerad.
 
Den har också ett syfte att centrera lasten till grundmuren.
 
Att bygga utan syll tar mycket längre tid eftersom varje golvregel då ska fästas in i en murad konstruktion med precision i sidled. Det är en fördel om syllen har så stor tvärsnittsarea som möjligt. Förr valde man alltid bra virke med kvadratiskt tvärsnitt till syllar. I korrekt utförda träkonstruktioner i byggnader ska man inte behöva tryckimpregnerat virke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.