Hej
Vi tänkte rita in ett framtida garage i Bygglovsansökan till vårt nybygge (fristående från huset).
Någon som vet vad som händer om man inte väljer att bygga det sen, är det några problem, åker man på nån avgift eller så?
Slutbeskedet för själva huvudbyggnaden påverkas väl inte av att man har ritat in ett framtida garage?
 
Lite ute på hal is men tror du har 5 år på dig att färdigställa bygget annars får du söka nytt bygglov på garaget.

Har nämligen själv köpt ett hus nu i dec. Som är byggt -89 ... Där man samtidigt byggde en altan på ca 25m2 med tak dock så "glömde" man ansöka om bygglov för taket ... (Uppdagades när jag läste på om huset jag ville köpa) pratade då med kommunen angående att söka bygglov i efterhand (är preskriberat men vill ha allt i sin ordning + att jag vill bygga ut lite mer och måste då ha bygglov) och få fick jag dom svar att jag skulle lägga till inglasning och allt annat jag skulle vilja göra direkt då hade jag 5 år på mig att färdigställa altanen under samma bygglov... Så troligen gäller det även ditt garage, men ring å fråga dom som bestämmer i din kommun, eller kanske någon här jobbar där ? :)
 
bjolo360 skrev:
Hej
Vi tänkte rita in ett framtida garage i Bygglovsansökan till vårt nybygge (fristående från huset).
Någon som vet vad som händer om man inte väljer att bygga det sen, är det några problem, åker man på nån avgift eller så?
Slutbeskedet för själva huvudbyggnaden påverkas väl inte av att man har ritat in ett framtida garage?
Jag antar att det gäller en obebyggd tomt där ni vill bygga bostadshus och är osäkra på om ni vill ha garage eller inte.

För att ha med garaget i samma bygglov som bostadshuset är ni ändå tvungna att lämna in bygglovshandlingar för detta, vilket innebär planritningar, sektioner, fasader mm. i fackmannamässigt utförande för garaget. Ritar ni inte själva så är det en merkostnad.

Nu vet jag inte vilken kommun, hur stor bruttoarea ert projekt har, vilken taxa kommunen har och hur flexibla de är med "etappvisa" (lite osäker på legaliteten kring detta) eller interimistiska slutbesked. Men bygglovet kan bli dyrare med större bruttoarea (där garaget räknas in), så frågan är hur mycket ni sparar/tjänar på att kombinera dem om ni inte ens är säkra på garaget. Varje samråd och slutbesked kostar extra, så den biten får man gärna vara försiktig med.
Kolla kommunens taxa för detta.

Fördelen med att söka bygglov för garage separat är att ni efter att ha bott in er på platsen kan avgöra storlek och placering för garaget baserat på era behov. Beroende på taxa behöver det inte innebära en markant större kostnad jämfört med att ha garaget inbakat i det ursprungliga lovet.

Idealt sett ska bygglovet representera det som faktiskt kommer att byggas på platsen. Det tjänar ni på sen när ni ansöker om ändringar, tillbyggnad och komplementbyggnader eller ska sälja.
 
Jag tror TS undrar vad som händer om man tex söker bygglov för ett garage, en pensionärskuvös men man endast bygger garaget! Vad händer då?
 
Hela bygglovet förfaller om det är i samma bygglov. Den enda räddningen är att göra en ändringsansökan i sitt bygglov inom 5 år och där meddela att man ej avser att bygga garaget (och hoppas det godkänns). Sen får man in med ett nytt bygglov för garaget när det skall byggas.
 
Men om man bara har bygglov för huset, kan man då lägga till garaget som en ändring av bygglovet om det sker inom 5 år?
 
Inga problem alls.
Man lämnar bara en relationsritning där garaget har tagits bort. Kostar kanske lite kaffepengar att få det stämplat och godkänt.
 
dsub skrev:
Men om man bara har bygglov för huset, kan man då lägga till garaget som en ändring av bygglovet om det sker inom 5 år?
Nej.
 
Jag var tvungen att ha två separata slutbesked för problemet blir att om inte både garage och hus är färdiga får du inte ta byggnaden i bruk. Vi bygger garaget själva och huset på totalentreprenad. För att få flytta in utan att garaget är helt klart så hade vi en bygglovsansökan men två slutbesked.
 
  • Gilla
Dalapagen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.