Håller på och kaklar badrummet. Jag har läst lite olika beskrivningar och i alla står det att man ska se till att det hamnar fix under hela plattan. Jag vet i fasen om jag lyckades med det igår. Så frågan är varför det är så viktigt? Vad händer om det är delar av plattan som inte ligger i fix?
 
Vart sitter plattorna som du är orolig över. vägg eller golv? Det som kan hända är först och främst att inte draghållfastheten blir lika bra som om du hade haft fix på hela plattans baksida.
I praktikten betyder det att på vägg så kan du spräcka plattor när du installerar inredning om det är bomt bakom och på golv kan plattor lossna eller spricka vid belastning ifall det är bomt. Samma problem som ifall du lägger golv och fixet skinnar sig. Hur stor del av plattan har inte fix bakom?
 
Det är på väggen i duschutrymmet. Det är dock inget som ska fästas i själva plattan. Jag började kakla igår. Idag när jag fortsatte så lyfte jag på en platta och såg att det var små ränder där det inte fanns något fix. Jag hade nog använt för fintandad spackel. Plattorna värkar sitta fast ordentligt ändå. I dom gör-det-själv guider jag läst skriver dom att man ska kolla så att det blir fix under hela plattan. Så jag funderade på vad som händer om det inte blir det. Jag tror att dom kommer sitta kvar ändå men finns det någon annan anledning som inte jag känner till som gör att det är viktigt att få full täckning under plattan?
 
Om det är ränder efter kammen du ser, så är det ok, man trycker sällan ner plattorna så hårt att 100% får kontakt med fixen, har du kontakt med hela ytan mot topparna som kammen lämnar så är det ok..
Om du förstår hur jag menar..
 
Förr i tiden ( och fortfarande i tex England) så satte man en klick bakom varje platta och tryckte till, majoriteten av de plattorna sitter upp ännu, resten har tagits ned av p.g.a att de var gula, gröna eller bara hiskeliga, så du kan nog känna dig lugn.
 
Knacka på plattorna, känns det stummt så har du fix på plattan, känns det ihåligt så är där luft.

Brukar inte vara så farligt att missa lite, har du stora plator och går på de så kan det vara lite irriterande att höra ett ihåligt ljud som påminner dig om att du har missat ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.