Företag som säljer prylar med en massa fiffiga funktioner för hemmet som styrs via wifi och mobiler, vad händer om de går i konkurs eller ändrar sin verksamhet?
Vissa appar går väl via deras servrar som de tillhandahåller tills vidare men vad händer om de upphör? Jag har t.ex. en massa temp- och fuktmätare (TFA) som är väldigt praktiska, nästan beroendeframkallande. De verkar prata via leverantören i Tyskland(?). Nu håller jag t.ex på att installera wifi-radiatorer (Adax) och tänkte köpa fler då de verkar funka bra. Men är det framtidssäkert? De håller säkert men om fjärrstyrningen försvinner så är mycket av vitsen med att byta annars fungerande elradiatorer bortkastad. Hur ser ni på det?
 
Vidareutveckling och säkerhetsuppdateringar kommer troligen upphöras vid konkurs men prylarna behöver inte sluta att fungerar för det.
Testa att endast köra på lokalt nätverk och se om dina prylar funkar som tänkt,
på så sätt vet du om du är beroende av deras eller någon tredje parts servrar.
Om du inte vet hur du endast kör på lokalt nätverk så kan du dra ut internet sladden istället ;)

Om man är teknisk så går det att koppla mobilen till datorn och se vart alla förfrågningar tar vägen och på så sätt vilka servrar man är beroende av om det finns några.
 
Det mest kända fallet jag kan tänka på är fallet Revolv när Google köpte Nest (som i sin tur ägde Revolv). Revolv hade någon smarta-hem hubb som var kopplad till allt från termostater, belysning och larmsystem, vilket troligtvis Google själva tog beslutet att bricka efter att de köpte Nest. Verkar som att Revolv var en mindre spelare i det här fallet, men visar ju att risken finns iaf.

Som ovan nämnt dock, mest troligt att det blir en lång nedstängningsperiod där företaget med tiden slutar utveckla funktioner och säkerhetsuppdateringar.
 
Myrstacken
Vet ett parkeringsgarage som vi gjorde för många årsedan..
Belysningen skulle styras med hjälp av ett astrour.
Detta astrouret som vi arbetskamrater först fattade noll av visade sig endast vara möjligt att programera genom blåtand.
Nu fungerar inte appen längre berättade en kollega som var där för att ändra lite...
Slutade med att han köpte ett nytt klassiskt theben
 
Finns väl redan ett par exempel på hyfsat stora system där tillverkaren har släppt stöden och där systemet mer eller mindre slutat fungera, t.ex. första versionen av Philips Hue Bridge, Best Buys IOT satsning, och lite fler.
Gemensamt för dessa är att de är beroende av en central server som tillverkaren tillhandahåller. Att driva en server och en uppkopplad tjänst är aldrig gratis och tillverkaren får bara betalt en gång när produkten säljs (såvida det inte är en löpande betaltjänst), så det är inte konstigt att de vill stänga ner den med tiden. Även om de släpper nya produkter som finansierar utveckling och servrar så är det dyrt att behålla bakåtkompatibilitet med äldre produktserier, så även där kan jag tänka mig att de vill släppa stödet för produkter som är kanske 3, 5 eller 10 år gamla.

Så hur undviker man detta? Som @roYalSwe är inne på, satsa på system som fungerar lokalt och inte är beroende av en central service. Men tyvärr vill jag påstå att det inte räcker. T.ex. om det styrs av en app så måste den appen fortsatt underhållas för att hållas kompatibel med nya versioner av operativsystemet (Android, IOS, etc). Så, satsa på system som använder öppna standarder som går att koppla samman med tredjeparts mjukvaror (Home Assistance, etc), På samma tema är huruvida själva IoT enheten kommunicerar via öppna protokoll där man inte nödvändigtvis behöver använda sig av tillverkarens gateway, t.ex. wifi, zigbee, etc. Då kan det eventuellt vara möjligt att styra dina IoT enheter, trots att tillverkaren har slutat stödja sin app eller gateway. Det kan även vara en idé att satsa på stora system med många användare, dels för att risken förmodligen är mindre att systemet läggs ner, men även för att om det slutar stödjas så är det fler som sitter i samma båt och därför större sannolikhet att någon "hackar" protokoll så att tredjeparts system kan kommunicera med IoT enheterna.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.