Y
2meter torpagrund... plastade grusgolvet, Täppte igen alla ventilerna under höst/vinter/vår... och gillar idéen att hålla inne värmen..

MEN, vad händer om jag nu inte tarbort isoleringen jag täckte för ventilerna med nu när sommaren nalkas?
 
Bättre att täcka för ventilerna på sommaren eftersom det är då varm och fuktig luft kan komma in och bilda kondens. På vintern och våren kan du gärna ha öppet.
 
Njaaa,

Öppet under våren och sommaren stängt på sen hösten och vintern. Säkert och ekonomiskt
 
På vintern kan det gärna vara lite öppet men på sommaren ska de stängas för annars kommer det att fungera som lufttork. Fuktig varm luft kommer in och kondenserar och det blir fuktskador och röta.
 
harry73
Håll ventilerna stängd året runt. Sätt ner en luftfuktighetsmätare med fjärravläsning, så att du inte behöver gå ner för att kontrollera fuktigheten.

Kommer fuktigheten över 60 - 70% kan du sätta ner en lämplig luftavfuktare. (ett torrt kryputrymme har nästan inga spindlar eller insekter)

Det stämmer att man på sommaren har störst risk för fuktskador (mer fukt i varm utomhusluft och högre temp gör att svamp trivs bättre), därför ska man stänga ventilerna på sommaren!!!
 
Att ha dom öppna på sommaren är INTE bra. (om man nu har en problemkrypgrund).
krypgrunden är sval, ute är luften VARM och bär mycket fukt sommartid.
När luften kommer in i den svala krypgrunden så kyls luften av. kall luft kan inte bära lika mycket fukt som varm = fukten kondenseras på alla ytor i krypgrunden. Allt trä blir sedan bra grogrund för mögel o annat elände.
Jämför det hela med att på kvällen när det blir svalt kommer daggen i gräset. Det är fukten från luften som kondenseras pga temperaturen faller.

Sedan finns de dem som har krypgrundar utan problem. då brukar det vara att man får ner så mycket spillvärme från våningen ovanför att grunden blir varmare, då får man inte mycket problem. Många gånger när man tilläggsisolerar i grunden så kommer problemen som ett brev på posten. lösningen då är att stänga alla ventiler o installera en kondenstork. tyvärr kostar denna el. men det är priset man får betala för övderdriven isolering.

Hoppas ngn fattade vad jag ville ha fram :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.