Har en automower 315x. Vad händer i det ögonblick man får brott på slingan - hur snabbt förstår klipparen det? Jag undrar eftersom den gick fint idag, men när jag kom hem stod den still en bit från laddstationen och det var ”ingen slingsignal”. Bör brottet (om klipparen orakade det) skett i närheten av där den stannade, eller hur fort får en 315x den informationen?

Jag kan felsöka kabel, så inget problem så. Men blev nyfiken på vad som händer i ögonblicket man får kabelbrott om klipparen samtidigt kör mitt på mattan, samt om det i detta fall kan ge mig ledtråd till var jag ska börja leta.
 
Ponera att slingan blir klippt efter att klipparn vänt så bli ju första gången klipparn kan förstå att något är fel när den närmar sig slingan nästa gång och den känner av fel/ingen spänning. Mao borde den kunna vandra långt innan den märker något.
 
Nej, klipparen stannar i samma sekund slingsignalen försvinner.
Klipparen har alltid kontakt med slingan var den än är på gräsmattan.
 
  • Gilla
noupe och 1 till
  • Laddar…
Nej nej nej, det är frågan om någon några sekunder innan den stannar.
Har provat just detta på syrrans 315 när vi ändrade slingan.
Efter en liten stund vänder klipparen lite på sig för att känna efter om det verkligen inte finns signal.

Ni behöver inte vara så drastiska att klippa slingan för att testa, dra ur nätsladden bara.

Protte
 
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
Tack för intressanta svar. Okej, så även om man har en jättestor trädgård och klipparen är i mitten så känner den på något magiskt sätt av att slingan är av? Går det ens en signal i slingan som den kan känna av när den är bruten?

Jag kan ju koppla ur den slingan där brottet är och testa såklart, med tipset att dra ur strömmen eller kabeln ur laddstationen när klipparen är en bra bit bort.

Men slutsats är att jag bör kunna leta runt där klipparen är då, efter ev brott
 
Tänk åt andra hållet, hur skulle klipparen veta att slingan är signallös när den närmar sig den om den inte alltid/regelbundet har kontakt med den? Kunde klipparen bara känna kabeln när den är nära den så skulle ju klipparen kunna dra iväg i tangentens riktning om kabeln varit av.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tänk åt andra hållet, hur skulle klipparen veta att slingan är signallös när den närmar sig den om den inte alltid/regelbundet har kontakt med den? Kunde klipparen bara känna kabeln när den är nära den så skulle ju klipparen kunna dra iväg i tangentens riktning om kabeln varit av.
Ja precis, exakt därav min frågeställning. Logiken i att klipparen å ena sidan kunde "rymma" så lätt vid strömavbrott kändes ju orimligt, men samtidigt var det helt okänt för mig hur den har kontakt med slingan.
 

Bästa svaret

Det är ingen magi, slingan bildar ett magnetfält som klipparen känner av var den än är.
Du kan alltså inte hitta brottet baserat på var klipparen stannade.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Magnetfält, tackar, där har vi det svaret. Nej, frågan var ju om man kunde använda det som ledtråd _om_ klipparen var det som orsakade brottet. Svaret verkar då vara ja.
 
Ja om den klippt av tråden själv står den kvar på samma plats som brottet.
Slingan bör ju vara väl synlig om knivarna ska ha kunnat komma åt den.
 
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
legion legion skrev:
Ja om den klippt av tråden själv står den kvar på samma plats som brottet.
Slingan bör ju vara väl synlig om knivarna ska ha kunnat komma åt den.
Check, jag var inte hemma när det hände och när jag såg det fick jag sådan apati då jag lagat ett annat slingbrott för två dagar sedan (orsakat av kantskärning). Därav har den fått stå där den står och jag startade istället den här tråden för att få lite uppmuntran...
 
  • Gilla
legion
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Ponera att slingan blir klippt efter att klipparn vänt så bli ju första gången klipparn kan förstå att något är fel när den närmar sig slingan nästa gång och den känner av fel/ingen spänning. Mao borde den kunna vandra långt innan den märker något.
Snacka om att tänka galet, självklart måste den ju stanna direkt. Om inte får jag sätta flytväst på min då han antagligen hade rymt till ån.
 
  • Haha
noupe
  • Laddar…
Stickan56
Klipparen har hela tiden kontakt med slingan och stannar omgående vid avbrott. Inga konstigheter eller magi där.
Vilkor för begränsningsslingan är:
"Robotgräsklipparen befinner sig aldrig mer än 35 meter från kabeln någonstans i hela arbetsområdet."

Stickan
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.