Sitter och funderar på vad som egentligen händer med en elmotor eller pump när den kortsluts pga vatten på fel ställe. Att strömmen går fel väg och drar JFB eller säkring förstår jag, men vad händer med själva motorn?

Är en kortsluten elmotor eller pump alltid att betrakta som skrot? Vad är det som förstörs?
 
Endera är isoleringen på härvorna i motorn skadade då måste den lindas om eller så skrotas den, har det kommit in vatten i kopplingsutrymmet brukar det räcka med att det blir torrt för att motorn ska fungera riktigt. Om det pga fukten bildats oxidation i kopplingsutrymmet måste även den avlägsnas totalt.
 
Om man skulle ge sig på att försöka rädda en motor, går det då att mäta upp den på något vis innan man kopplar in den på elnätet och startar den?
 
Man meggar väl lindningarna? Går väl oxå att kolla så resistansen är densamma på alla lindningar.
 
Även om lindningarna skulle vara kassa. Finns det väl fortfarande firmor som lindar om el-motorer? Eller är alla borta nu och allt ska köpas nytt?
 
Mindre standard motorer är inte lönt att reparera/linda om.
Större motorer eller udda varianter är inget ovanligt att man lindar om.
 
I Sölvesborg finns ett företag som heter "Elmotorlindaren". Har aldrig varit i kontakt med dem, mer än att jag sett skylten, men man kan förmoda att de gör det de heter.
 
Så här ser iaf ena plåten med styrutrustning till 2 motorer ut efter att ha varit nedsänkt i saltvatten i 20min med 72v DC inkopplat =)

Motorerna är ju dock vanliga AC, så det var bara att plocka sönder dem i småbitar, tvätta rent, in med dem i en ugn för torkning, meggning, byta lager och sätta ihop.


377201175540P5148.jpg
 
Nydiskad motor :)
 
  • m.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
andersmc skrev:
I Sölvesborg finns ett företag som heter "Elmotorlindaren". Har aldrig varit i kontakt med dem, mer än att jag sett skylten, men man kan förmoda att de gör det de heter.
Jag har lämnat in en motor där för omlindning (3-fas fläktmotor på 0,75hk som brunnit)
Det gick snabbt och smidigt, och fläkten funkar finfint, har för mig jag betalade runt en tusenlapp + moms.
 
Är det en väldigt liten motor blir det nytt, lite större lindas ofta om, har lämnat ett flertal på omlindning, men det är lite från fall till fall om det är lönsamt. en standard motor kostar inte så mycket så det blir lönsamt att linda om den.

Finns en speciell motortestare där man mäter lindningarna. Vid stora motorer mäter man många gånger för att vara säker på att den är sönder, dom e jobbiga att byta och dyra.
 
Får man fråga vad det var för grejor och hur dom kom ner i saltvatten med DC spänning?
 
Lite offtopic för byggahus kanske, men en snabbresumé:

Vi har byggt om en båt till hybriddrift., en 34 fots flybridge.

2st 20kW motorer, 54volt AC driver härligheten. Styrs av 2st Curtis 1238 motorstyrningar med en arbetsspänning på 72 volt DC.

Nu inträffade det en liten olycka tidigare i år, så den gick under vattenytan. Sprak sa det då =)


PM-a mig för mer info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.