Hej!

Vad tror ni händer med räntan om det blir en borgerlig regering, alt. om nuvarnade får sitta kvar? Agerar Riksbanken helt annorlunda med en blå regering eller är de "politiskt neutrala" ?

Nyfiken gul :-?
 
Den politiska neutraliteten tror jag inte ett ögonblick på. Men det handlar nog mest om hur man agerar före valet.

Om det nu vore så att det behövdes en större ränteuppgång så tror jag benhårt på att den mörkas till efter valet. En tjänsteman som sätter igång en räntekris före valet har nog inte speciellt ljusa karriärmöjligheter.

Nu tror jag inte att det finns någon större anldning att höja kraftigt just nu, utan riksbanken har troligen kunnat sköta sitt uppdrag utan nämvärd politisk inblandning.

Som jag ser det så finns det en risk med båda blocken och framtida räntan. Det handlar helt om vilka överbud som tas till i de framtida regeringsförhandlingarna. De borgeliga har ju en sorglig historia av att vara helt oförmögna att samarbeta i regeringsställning, den nuvarande samförståndspolitiken på den borgeliga sidan vågar jag inte riktigt tro på än. Det vore mycket bättre om minst 2 av partierna rasade under spärren och försvann. Det vore värt en mandatperiod med sossar att få se en reduktion på den borgeliga sidan.

Sossarna har trots allt lyckats ganska hyffsat med den ekonomiska politiken, delvis tack vare Perssons buffliga hantering av både samarbetspartier och sina närmaste kolleger. Nu börjar det tyvärr se ut som han börjat tappa stinget samarbetspartierna har lyckats aldeles för bra med att få fram sina kostsamma förslag (ex. bitullar) under denna mandatperiod.
 
Personligen så tror jag att Riksbanken redan bestämt sig för hur de ska agera det kommande året, oberoende av vem som vinner valet. Men det är självklart spekulationer från min sida och det återstår att se och går ändå inte att bedömma..

Hur som helst så tror jag att räntan stiger en kvarts procentenhet vid varje sammanträde året ut, med andra ord, reporäntan ligger troligen på 3 % vid årets utgång. Såvida riksbanken nu inte vill stjäla showen redan nu på onsdag och drar till med en halv procentenhet då de presenterar beslutet från morgondagens möte och i vanlig ordning skyller på hushållens belåning men ändå säger att det inte har någon betydelse....
 
Min ringa åsikt är att Riksbanken inte kommer att höja mer/mindre i det korta perspektivet beroende på valutgången. Båda sidor (S, V, MP) samt (Alliansen) har inga våldsamt dyra vallöften utan nöjer sig med att ligga kring 30 miljarder.

Det osäkraste kortet i detta val är vad V och Mp ställer till med. En röst på S ger per automatik en vågmästarroll till dessa partier där tex Lars Ohly kraftigt proklamerat att han minsann vill in och styra i Riksbanken och höja inflationsmålet för att få ner arbetslösheten. Där mina vänner har ni 80-talet i repris och vi kan lugnt se fram emot högre inflation samt högre räntor, så höjs röster för höjda löner och så är vi inne i ekorrhjulet som snurrar snabbare och snabbare... tills krashen kommer... :surprised:
 
Håller med WeeBee.

Att de borgerliga skulle driva upp räntan för att dom inte kan komma överens är väl ganska osanolikt. Däremot kan det faktum att den absoluta majoriteten svenskar kommer få betydligt mer pengar över i plånboken om alliansen vinner valet driva upp räntorna lite då konsumtionen kommer öka och arbetslösheten går ner.

Men samma sak gäller för vänsterkartellen. Deras bidragsökningar kommer också leda till ökad konsumtion.

Oavsett vem som vinner kommer räntorna gå upp. Men den enda stora risken är att kommunisterna får för mycket att säga till om. Om man får gehör för sin höginflationspolitik så sitter vi alla i klistert. Då kommer vi få se räntor på både 15 och 20% igen. I och för sig äter ju inflationen upp lånen precis som förr, men det gäller att ha cash till räntorna.

Sedan tror jag inte på något sätt att riksbanken skulle ta hänsyn till partipoltik. Jag tror dom är proffsigare än så faktiskt!!


Jag har tidigare varit stenhård förespråkare för rörlig ränta... Men i fredags band jag upp i stort sett hela mit lån. Just nu ser cet ut att bli en vinst affär. Enligt mina (och många andra proffs) beräkningar kommer jag tjäna ca 20,000:- på 5 år på ett lån på 1,3 miljoner. I värsta eller bästa fall går det pluss minus noll...

Så mitt råd i i dagsläget är: bind lånen..

(mina beräkningar bygger på den ränta jag fick av min bank, dvs 4,6% för 5åringen, och att jag har 0,88% ränterabbat på den rörliga. Får du lägre ränta på 5åringen, eller sämmre ränterabbatt på den rörliga tjänar du mer)
 
Får man fråga hur du har räknat då?

4,6% i 5 år, 1.300.000 blir ~300kkr

får att hamna på 320kkr med löpande så kan jag får det t.ex så här (snitträntor)
år1 3% 39.000
år2 4% 52.000
år3 5% 65.000
år4 6% 78.000
år5 6,5% 84.500

Tror du att räntan kommer att stiga såpass mycket framöver? De officiella rörliga räntorna kommer mao vara upp i nästan 7,5% om 5 år? pja.. allt är väl möjligt iofs men lite högt tycker jag nog att det låter.
 
Jaha, där åkte repon upp en kvarts procentenhet till..

I oktober är dags igen..
 
Jämförelserna ovan missar tyvärr att man inte kommer att kunna komma i närheten av att snitta 3% i rörlig ränta det närmaste året. Så fort dagens höjning slagit igenom kommer det att vara tufft att få 3%, och det kommer antagligen två höjningar till bara på den här sidan nyår. Använder man snitträntan man haft under 2006 ska den jämföras med vad ett bundet lån kostade i slutet av förra året...

Med dagens ekonomiska läge lär vi se en rörlig boränta som stiger från ca 3% till 4% på ett års sikt, dvs drygt 3.5% i snitt de närmaste 12 månaderna, och prognoserna hittills pekar högre därefter.

4.6% bundet i 5år låter faktiskt som en helt OK affär.

Visst kan man hoppas/tro på nedgångar snart, men speciellt realistiskt är det inte. Även 3.5% är väldigt lågt i ett historiskt perspektiv. Kom ihåg att Riksbanken fortfarande anser sig föra en expansiv ekonomisk politik, de gasar bara inte riktigt lika hårt längre.



 
Det är en väldigt ok affär. Jag räknar som sagt med en vinst på 20,000:- när jag band i fredags.

Jag har räknat på vad både SEB, SHB och KI räknar med för ränta framöver. Det ör mina egna beräkningar, men jag har fler än jag som tror på det. Vi kommer aldrig få se dessa låga räntor igen. En bra pekvisare är den amrikanska ekonomin. Den svenska är faktiskt i dagsläget väldigt jämförbar, fast vi ligger ett år "back".

Min beräkningar bygger på att reporäntan höjs till 4% i slutet av 2008, vilket nästan all bedömmare håller med om. Sedan tror jag den kommer ligga runt 4,5 - 4,75.

Att den når upp till 4,5 är jag ganska säker på oavsett vem som vinner valet. De höga energipriserna måste snart slå igenom på inflationen, och har väl redan gjort det. Vänta bara till fraktkostnaderna börjar stiga till följd av det höga priset på olja. Idag går transportsektorn på knä pga det, men vågar inte ta ut högre rater. Men det kommer dom snart göra, sedan är det slut med super billiga Kinesiska grejjor.

Och så fort inflationen närmar sig 2% (vilket det finns goda själ att tro) kommer riksbanken inte bara höja i kvartssteg utan också halvaprocent. Detta kommer avspegla sig i nästa års stora avtalsrörelse, vilket kommer öka inflationen ännu mer.

Konjukturen har väldigt lite med inflationen att göra, historiskt har det väl hängt ihop precis som arbetslöheten, men det är en helt ny global ekonomi vi ser nu. Gammla spelregler gäller inte längre.

Som sagt mina tipps är högra ränta. 4% reporänta om 2 år. Och jag skulle inte bli förvånad om den till och med toppar på 6% om 5år, med det har jag inte med i mina tidigare beräkningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.