Har ett kylskåp av märket Rosenlew, och sedan månader tillbaka har vi inte riktigt blivit klok på det.

Vi har den inställd på 3 av 6 och temperaturen är bra, men det är ALLTID kondens på baksidan (dvs på insidan) av kylskåpet vilket rinner ner till botten och samlas vid dörröppningen. I många fall rinner det även ut. Jag bifogar en bild på hur insidan av dörröppningen och dörren ser ut;
Interiör av öppen kylskåpsdörr som visar varor och en läckande rostig botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vit kyl med synlig rost vid dess underkant och smutsigt grått trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir ju liksom någon slags brun avlagring av vad jag gissar är smuts som ligger diktan till botten.

Behöver hjälp med vad detta kan vara. Har testat många olika inställningar, lågt till högt. Men är lite fundersam att det kan vara något filter eller liknande på baksidan som stockar igen, så att luftcirkulationen blir för dålig?
 
Kanske är inte dörren ordentligt stängd? Kan Glipar det kommer det in varm och fuktig luft som kondenserar.
 
  • Gilla
Lippi
  • Laddar…
Sitter det inte en kondensdränering i bakkant på insidan skåpet? Kan sättas igen av skräp.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Om TS söker på nätet och skåpsnamnet finns bland "vanliga frågor" detta problem upptaget och vad man kan göra. Det tycks vara vanligt.
 
  • Gilla
Lippi
  • Laddar…
Rensa dräneringshålet.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

A
Drän hålet är täpt
Det bruna är rost
Är det turkisk tillverkning kan det vara förångaren som håller på att ge sig.
Då är det bara en tidsfråga till du behöver ett nytt
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Mycket riktigt så var det ett igentäppt dräneringshål som var boven. Rensade den med flaskrensare och Tops. Direkt så löstes ett av de sekundära problemen - att dörren var otroligt trög att öppna. Modellen är Rosenlew RF400, som är ett finskt märke. Kan vara användbart om någon i framtiden har problem med detta (för mig) obskyra märke. Stort tack till alla er som besvarat frågan :D

En vit etikett på en Rosenlew RF400 kylskåp visar modell och specifikationer, med synlig rost nära etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår frågan - går den rostiga avlagringen att få bort? Ser tämligen ofräscht ut.
 
electroluxaren skrev:
Drän hålet är täpt
Det bruna är rost
Är det turkisk tillverkning kan det vara förångaren som håller på att ge sig.
Då är det bara en tidsfråga till du behöver ett nytt
Vet du hur man kan få bort denna typ av rost?
 
A
L Lippi skrev:
Vet du hur man kan få bort denna typ av rost?
jag skulle vilja rätta dig
detta är ett ungersk skåp och har inget med någon finsk tillverkning att göra utan är bara brandat från electrolux
same the same shit.
det primära felet är det täppta hålet
symptomen är vatten på golvet och tungöppnad dörr.
Nej det går inte att få bort spåren av rosten då de är permanenta
 
Man kan prova med oxalsyra för att ta bort rostfläckar. Finns i färghandeln, man får se till att ha skyddshandskar och skölja noga efteråt med vatten. Bra om man kan ordna det tex med toapapper som dränks in i oxalsyran och lägga på rostområdena, låta det verka en stund. Jag tog precis bort en rostfläck efter en sax som legat och rostat på vitt porslinshandfat, fläcken spårlöst borta.
 
  • Gilla
Lippi
  • Laddar…
Ketchup fungerar också mot rost (y)
 
  • Gilla
Lippi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.