Förra året planterade jag sommarhallon Preussen Jag fick tidigare i sommar en mycket liten mängd hallon på fjolårsskotten (som väntat). Samtidigt växte det upp massor av kraftiga årsskott. Nu (den 20 augusti) finns det plötsligt en massa hallon på många av årsskotten (se bild). Kan någon förklara? Och kommer dessa skott att bära nästa år igen eller skall dom klippas ner? Undrar
Flundran Hallonplantor med omogna bär i en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har hänt med hallonen sedan sist?
 
Det är massor av hallon på skotten - de flesta alldeles omogna. Och årsskotten har blivit väldigt långa - flera 2 meter långa. Kommer kännas konstigt att klippa ned all detta - kanske bättre att låta det vara(?)
 
Ingen aning om hur det kommer sig. Kanske så kallade sommarhallon hinner med att göra bär på årsskotten där nere i Skåne? Spännande i alla fall. Hoppas någon hallonkännare svarar här.
 
Det är tydligen inte så ovanligt att man kan få hallon i 2 omgångar på samma planta. Stämmer inte med vad man löser sig till - hoppas på fler svar.
 
K
Jag har fått lära mig (utan att ha faktagranskat något) att hösthallon är vanliga ovanligt starkväxande hallon som beter sig just som TS. De ska enligt uppgiftslämnaren klippas ner till marken efter frosten och sen bära frukt på årsskotten. Vi har mängder med hallon just nu! Jag fegar lite och klipper ner alla till omkring en halvmeter under vintern. Kanske har du trots allt fått hösthallon?

Med min metod får jag två skördar en lit mindre till midsommar och en rejäl nu till september
 
Jag köpte 4 olika sorter - 2 sommarhallon och 2 hösthallon, 4 plantor av varje. Jag tror inte att dom var felmärkta - dom olika sorterna ser olika ut men de 4 plantorna av varje sort ser likadana ut. Kanske är sommarhallon och hösthallon inte så olika trots allt.

Klippa ned till 1/2 m är kanske ett bra råd - inte lika traumatisk som att klippa ned dom nästan längst ned. Det skall bli intressant att se vad som hinner mogna. Jag har massor av hösthallon okcså men det mesta är rätt så små kart. Och solen avtar snabbt nu.
 
Mina hösthallon har jag jämnat med marken, så det ska nog inte kännas så traumatiskt.
 
Trist om det allra mesta aldrig hinner mogna. Såhär långt är skörden på alla buskarna ett par koppar hallon sammanlagt, men om allt som är kart skulle hinna mogna är det säkert 2-5 liter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.