Hej ,Nån som vet vad som händer med fukten om jag lägger en platonmatta +elgolvvärme+parkett på ett 10cm tjockt betongkällargolv som ligger på kross.
Källaren är såpass fuktig att man inte kan lägga trälister längs golvet idag utan att få mögeltillväxt på dessa.Huset är omdränerat -02.
ps jag har klinkers på betongen ds
tack på förhand......
 
pangibygget skrev:
Hej ,Nån som vet vad som händer med fukten om jag lägger en platonmatta +elgolvvärme+parkett på ett 10cm tjockt betongkällargolv som ligger på kross.
Källaren är såpass fuktig att man inte kan lägga trälister längs golvet idag utan att få mögeltillväxt på dessa.Huset är omdränerat -02.
ps jag har klinkers på betongen ds
tack på förhand......
Är ingen världsmästare på området... Men bör det inte vara lite mer isolering nedåt om man vill ha golvvärme i källaren utan att behöva gråta när elräkningen kommer?
 
Vad blev svaret ,blev det mindre fukthalt i luften eller blir det samma iochmed att man har (mekanisk) ventilering av plattan?Bara så man inte gör bort sig och får nån slags kondens eller nåt....
Självklart har du rätt "Rogerio". Jag tänker inte lägga ner så mycket jobb som det innebär att isolera under betongen, men man kanske skulle isolera ovanför platonmattan? Tack för tanken.

 
pangibygget skrev:
Vad blev svaret ,blev det mindre fukthalt i luften eller blir det samma iochmed att man har (mekanisk) ventilering av plattan?Bara så man inte gör bort sig och får nån slags kondens eller nåt....
Självklart har du rätt  "Rogerio". Jag tänker inte lägga ner så mycket jobb som det innebär att isolera under betongen, men man kanske skulle isolera ovanför platonmattan? Tack för tanken.
att isolera över är ingen höjdare då det sänker tempen i plattan och hjälper fukten underifrån mer... Vilket leder till att fukten ligger mellan btg och platon inte kul...Dock kan du ventilera mekaniskt under då självdraget enligt mig inte är tillräckligt... Det är bättre att elda för kråkorna i detta läge än att isolera till sig elände......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.