Jag är i husletartagen och skulle vilja höra era spekulationer kring hur marknaden kommer se ut under det närmaste året. Jag kan tänka mig följande scenarion:

- priserna kommer omedelbart gå upp pga den slopade skatten
- priserna går upp något men balanseras av att det finns många objekt på marknaden (alla pensionärer som vill sälja innan reavinstbeskattningen höjs)
- hoten om höjda räntor + de faktiskt stigande räntorna gör att marknaden håller sig ganska stabil

Nu är jag nyfiken på vad ni tror!
 
Ja, priserna har redan rusat upp i höjden just här. Det man tidigare fått betala årligen i fastighetsskatt har mångfaldigats och lagts på försäljningspriset. Det märks också att många objekt kommit ut på marknaden den senaste månaden och det kan nog hänföras till reavinstskatten. Det skall bli intressant att se om några fastigheter blir liggandes osålda senare i höst - då kan det ev vara lönsamt för säljare att gå ner i pris. Det finns många äldre fastighetsägare med fritidshus i just vårt område.

Jag tror inte räntan ger så stort utslag just här - området är mycket attraktivt. Det beror en hel del på var i landet det gäller. En balansering sker säkerligen efter nästa årsskifte.

Där fastighetstaxeringen ligger lägre kan nog räntan spela roll.
 
Själv bor jag i stockholm och här är priserna inte helt enkla att tyda eftersom de har gått upp så kraftigt ändå under de senaste åren. Ser man på bostadsrätter tex så har kvadratmeterpriset i innerstan i medeltal gått upp 66% sedan vi köpte för 4 år sen, så många har ju gjort grova vinster som de har möjlighet att använda vid nästa köp. Siffrorna för hus är förmodligen ungefär de samma.

Men jag kan tänka mig att det syns allra tydligast där det tidigare varit hög beskattning som man inte har kunnat komma undan typ strandnära. I andra lägen har man kanske gjort sitt bästa för att hålla standardpoängen låg och hålla skatten någorlunda i schack på så sätt.
 
Jag tror inte att man skall spekulera i att det kommer bli något överutbud av fastigheter i höst som står och köar för att säljas. Reavinstskattens ökning ger inte utrymme för några stora prissänkningar.

Jag tror också att riksbankschefen Stefan Ingves har mer koll på ekonomin än de flesta andra. Han är mycket mer försiktig i sina ränteprognoser än de flesta andra. Det tyder iochförsig på att vi är på väg in i en period med sämre tillväxt, en så kallad lågkonjunktur, men den verkar bli av det mindre slaget om inga oförutsedda saker inträffar.

Jag skulle inte låna pengar idag om jag inte klarar av 6-7% ränta på bolånen under i alla fall något eller några år. Då tror jag att man är relativt säker från att behöva gå från hus och hem om vi hamnar i ekonomisk depression.
 
Swetrot skrev:
Jag tror också att riksbankschefen Stefan Ingves har mer koll på ekonomin än de flesta andra.
Ja, det får vi verkligen hoppas! :)
 
Swetrot skrev:
Jag tror inte att man skall spekulera i att det kommer bli något överutbud av fastigheter i höst som står och köar för att säljas. Reavinstskattens ökning ger inte utrymme för några stora prissänkningar.
Man kan självklart inte sia om framtiden hur som helst. Men hur ser ett scenario du tror på ut? Allt fortsätter ungefär som nu fast med en liten ökning pga fastighetsskattens borttagande?

Min underliggande fråga är ju såklart om det finns anledning att försöka slå till snabbt eller om det är okej att vänta.
 
I grunden handlar det om vilken tro man har på svensk ekonomi. Så länge fler får jobb, reallönerna ökar, barnafödandet ligger på en hög nivå och koncentrationen till tjänsteföretag och företag med hög teknsik kompetens i storstäderna fortsätter, så kommer priserna gå upp.

Jag tror att Sverige kommer ha 2-3 goda år till framför sig, och även om priserna sedan stannar upp, eller rent av går ned, så kommer det inte att bli billigare än nu att köpa ett hus. Men, det är vad jag tror, inte vad jag vet. Visste jag sådant vore jag mångmiljardär numera...

Din egen personliga sits viktigare än husmarknad och konjunktur. Jag skulle inte våga köpa hus om jag inte hade två fasta jobb att luta mig emot, utbildning, arbetslivserfarenhet, yrkeskunnande och ett stabilt liv. Jag skulle heller inte våga köpa hus innan jag har en ekonomisk buffert som räcker till en rejäl kontantinsats (10-25%) och en ekonomi som uthålligt visat sig klara av kostnaderna med att bo i ett hus. Jag tror att man bör ha kommit så långt i sin ekonomiska karriär att lånen för bilen, båten, TV:n och övriga smålån skall vara ett minne blott, innan man köper hus.

Jag är rädd för att många, precis som i början av 1990-talet, stressas att köpa ett hus och sedan klarar man inte av det. Men, är man redo, finns det ingenting i mina ögon som motiverar att vänta in något annat är rätt hus.
 
Tror inte vi kommer få se en liknande krasch igen som på 90-talet, den berodde ju mycket på valutaspekulationer. Det blir aldrig rätt tid att låna en massa pengar och leva snålt ett par år för att köpa hus. För tre år tyckte jag min syrra var galen som pröjsade två miljoner för ett hus. Idag är det värt 3,5. Räkna på vilken räntehöjning som skulle göra att marknadspriset gick ner till 2 miljoner.... känns orimligt. Livet är fullt av risker, antingen tar man en risk och vinner eller så fegar man men då kan man inte heller vinna. Så resonerar jag i alla fall. Sedan är det ju sunt förnuft som gäller, skall man köpa hus innebär det för de flesta ett ändrat levnadssätt mot innan rent ekonomiskt. Sunt förnuft så är saken biff.
 
I princip håller jag med, bubblor/krascher är inget jag tror på. Men det skulle förvåna mig om förändringarna i fastighetsskattereglerna skulle gå helt obemärkt förbi på marknaden. Det finns tydliga ekonomiska incitament som KAN påverka marknaden på lite olika sätt, frågan är hur. Att 40-talisterna med utflugna barn och obefintliga lån funderar på att sälja i år för att slippa betala 30% i skatt är en ganska rimlig gissning tycker jag.
 
den 30%-iga reavinstskatten skulle väl gälla retroaktivt om jag inte missminner mig.......
 
Jag tror inte många väljer att sälja sina hem för att slippa skatta 10 % på 2/3 av vinsten, så den spelaren kommer inte påverka marknaden nämnvärt.

De som sitter och väntar på att en bubbla skall spricka kommer få vänta tills dödagar, visst kan priserna stagnera men det finns inget i den svenska ekonomin som tyder på detta på flera år. För att priserna skall gå ner krävs en oro inför framtiden där folk börjar hålla i pengarna och samla dem på banken istället för att konsumera. Med tanke på tillväxten i Sverige kommer det att dröja länge om det nu vänder. Och det kommer nog inte gå över en natt.
 
På kort sikt kommer den nog att fortsätta att öka med tanke på den sänkta fastighetsskatten.

Dock kan man sitta illa i det om det blir maktskifte nästa val och fastighetsskatten återinförs.
Dessutom kommer räntorna att öka på sikt.
 
Jag tror näppe fastighetsskatten återkommer om det blir regeringsskifte. Däremot inte sagt att andra pålagor kan komma. Fastighetsskatten har ju drabbat både hög som låg - och för 'de högre' har denna skatt inte varit lika betungande som för 'de låga'.
 
Egentligen blir det inte intressant för min del vad som händer om 3 år vid nästa val, vi har bestämt oss att vi vill ha hus på sikt. Håller dock helt med om att det inte verkar rimligt att fastighetsskatten genomdrivs igen.

Men frågan för min del är väl egentligen om priserna kommer att ta ett rejält hopp i höst så att man bör skynda sig att slå till eller om man lugnt kan invänta hösten eftersom reavinstskatten kommer att föra med sig en viss rotation på marknaden.
Här tror man på säljrally i höst men det står inget om hur det kommer att påverka priserna:
di.se: Säljrusch i höst - Nyheter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.