Hoppas detta är rätt delforum. Jag pratade med en arkitekt på telefon för att boka ett möte. Ark. ville ha detaljplanen och lät väldigt förvånad när jag sa att vi inte pratat med kommunen än. Tanken är att arkitekten ska få den inte alltför ärofyllda uppgiften att rita ett hus som ser likadant ut som flera äldre hus i närheten, ordna en planlösning och lämna det hela till en konstruktör. Vad mer är bra att ha med sig till mötet? Foton på husen runt om, hur vi tänkt oss det byggnadstekniskt och så klart bilder och karta på tomten. Budgeten så klart. Invändig utformning, ytskikt och så vidare har vi inga särskilda tankar kring men det måste ritas i alla fall. Har vi glömt något?
 
Hur stort får ni bygga? Hur stort vill ni bygga? Hur nära vill ni ha det grannarna? Hur nära får det vara grannarna? Måste ni ändra höjderna på marken? Vill ni detta?

Fundera också på hur ni vill leva på själva tomten. Ofta är fokuset på själva huset men man är ju ute mycket på sommaren.

Fundera också på hur mycket arbete arkitekten ska göra och hur mycket det kommer att kosta.
 
Tack! Dessa grundförutsättningar har vi ganska klara för oss. De bör vara lika klara för en tankeläsande arkitekt. För det osannolika fallet att arkitekten inte är tankeläsare så är det nog bäst att vi skriver ner svaren. Hade bara inte tänkt på det... :blushing:
 
För att ge arkitekten lite svängrum och utrymme att använda sin kompetens beträffande planlösningen kan det vara bra att fundera igenom vilka funktionskrav man har snarare än antal rum eller antal kvadratmetrar, ett fel som många beställare ofta gör. Och även om jag mellan raderna läser en vilja att stilistiskt "passa in" i omgivningarna, så skall ju ert hus byggas nu år 2010-2011, så varför redan från början göra begränsningen att huset skall se likadant ut som de äldre. Varför inte hellre låta sig inspireras av omgivningen, men försöka åstadkomma något personligt för just er? :)
 
Kaiser_Franz skrev:
För att ge arkitekten lite svängrum och utrymme att använda sin kompetens beträffande planlösningen kan det vara bra att fundera igenom vilka funktionskrav man har snarare än antal rum eller antal kvadratmetrar, ett fel som många beställare ofta gör. Och även om jag mellan raderna läser en vilja att stilistiskt "passa in" i omgivningarna, så skall ju ert hus byggas nu år 2010-2011, så varför redan från början göra begränsningen att huset skall se likadant ut som de äldre. Varför inte hellre låta sig inspireras av omgivningen, men försöka åstadkomma något personligt för just er? :)
Bra tankar! Hämma inte arkitekten redan innan han påbörjar jobbet!

Vid mitt första möte med arkitekten - vilket var på den nyinköpta tomten - hade jag en funktionslista på vad jag ansåg viktigt ('rundgång' i huset, arbets/genomgångskök, arbetshörna med vacker utsikt, ett huvudsovrum samt möjlighet till ytterligare två små sovrum, bastu, närkontakt med trädgård etc etc).
Jag förutsätter att du skriver ett avtal med arkitekten där du när som helst kan avbryta kontakten och att om detta sker tidigt endast betalar för upparbetad tid. Det är inte fel att du börjar med att 'köpa' en skiss - då märker du snabbt om ni funkar tillsammans. Tänk ändå på att den första skissen kräver en hel del timmar för arkitekten. Det är inte bara pennstrecken man betalar för - utan arkitektens tankar och funderingar om estetik och lösningar.
 
Kaiser_Franz skrev:
För att ge arkitekten lite svängrum och utrymme att använda sin kompetens beträffande planlösningen kan det vara bra att fundera igenom vilka funktionskrav man har snarare än antal rum eller antal kvadratmetrar, ett fel som många beställare ofta gör.
Vi insåg detta efter att ha försökt rita en planlösning själv. Blev inte bra och vid minsta ändring så faller allt. Bättre att lämna allt till arkitekten.

yonna skrev:
Vid mitt första möte med arkitekten - vilket var på den nyinköpta tomten - hade jag en funktionslista på vad jag ansåg viktigt ('rundgång' i huset, arbets/genomgångskök, arbetshörna med vacker utsikt, ett huvudsovrum samt möjlighet till ytterligare två små sovrum, bastu, närkontakt med trädgård etc etc).
Jag förutsätter att du skriver ett avtal med arkitekten där du när som helst kan avbryta kontakten och att om detta sker tidigt endast betalar för upparbetad tid. Det är inte fel att du börjar med att 'köpa' en skiss - då märker du snabbt om ni funkar tillsammans. Tänk ändå på att den första skissen kräver en hel del timmar för arkitekten. Det är inte bara pennstrecken man betalar för - utan arkitektens tankar och funderingar om estetik och lösningar.
Klokt. Det känns som viktigast anpassa sig till tomten. Med tanke på hur fort tiden rinner iväg när man funderar själv känns det helt naturligt att betala ordentligt för arkitekten.
 
Hemmakatten
Heller helt med vad både yonna och Kaiser_Franz skriver. Vi gjorde precis likadant som yonna, dvs. hade en "funktionslista" med både bestämda krav (enplanshus, badkar, öppen spis, x antal sovrum etc) och en "önskelista" (utsikt över sjön från alla rum, uteplatser så att man alltid kan sitta i solen om man vill, stort kök etc). Vi ville dessutom ha ett modernt formspråk på huset trots att det ligger i ett område på landet omgivet av "röda stugor".

Alla våra förväntningar blev uppfyllda med råge, vilket de skall bli. Kan inte arkitekten överraska, ge ett mervärde och kombinera funktion och form på ett sätt som man inte själv ens tänkt på, ja då har man valt fel arkitekt.

Edit: Ta med hela detaljplanen inklusive kartor och text. För även om du tror dig veta vad som gäller så är en arkitekt van och kanske hittar någon detalj eller bestämmelse du inte tänkt på.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.