Jo, det är så att jag skulle riva ner tapeterna i ett rum då de hade börjat släppa från putsen. Det blev lite större arbete än vad jag hade tänkt, och nu sitter jag med ett par renskrapade väggar med i mitt tycke en väldigt spröd och lättsmulad puts. Jag har emellertid ingen erfarenhet av murbruk och sånt, så jag vet inte hur det ska vara.

Så, mina funderingar är:

Finns det något man kan "impregnera" putsen med så att den binds upp lite bättre? Jag bor i hyresrätt och ska väl egentligen inte själv hålla på med det här, så jag vill ha det så välgjort och hållbart som möjligt.

Vad ska jag använda för att spackla över och fylla igen de hål i putsen som har uppkommit? Jag tänkte försöka få en så slät och jämn yta som möjligt, så jag vill gärna ha möjligheten att slipa ner och bearbeta den ordentligt. Över det blir det förmodligen ett lager färg innan tapeten åker upp.

Any thoughts?
 
Om du har en svag puts så kommer troligen alla försök att fästa något styvare på den att resultera i att det nya materialet ramlar ner eller lossnar. Jag ser två alternativ, riv ner hela putsen och gör en ny eller regla upp någon tunn vägg med gips eller annat lämpligt skivmaterial.
 
Åja, sååå dålig tycker jag inte att putsen är. Jag kanske gav intryck av något annat med mina frågor om impregnering, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara någon större fara att bre på något annat ovanpå, bara man använder rätt spackel/murbruk el. dyl.

Som det ser ut nu är den enda praktiska lösningen att spackla över. Vad ska jag använda?
 
Gipsbruk borde göra susen.
 
Ok, det fäster ordentligt mot putsen? Tål att målas på? Kan limmas tapeter på? Håller i x-antal år utan att börja smula och släppa? Kan slipas och byggas på?
 
Ok, då har jag faktiskt lyckats få ordning på det där. Gipsbruk gillar vi. Nu har jag tänkt måla på färg också, och lutar stark åt att gå ner till min lokala ÖoB och köpa en fyraliters hink vit matt väggfärg för en dryg hundring, rolla på tills det täcker och få det här krånglet med sovrummet överstökat.

Är det något jag måste tänka på innan jag gör det? Kommer det att skära i ögonen med helvita väggar? Kulören "honung" fanns också som såg hyffsad ut på den målade provbiten, men var mycket mörkare på ettiketten på burken. Vad ska man lita på? Duger Liwell Kemi väggfärg 7 eller är det något budgetskit som kommer att börja flagna om 7 år?

Uppskattar all hjälp och råd jag kan få.
 
Köp Beckers. Billigast i längden. Finns en vattenburen grundfärg för vägg som är ganska billig. Om du tar en dålig färg kan den släppa från gipsbruket/spacklet. Det är ej kul om du har tapetserat oxå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.