Oj oj, var börjar man!

Innan vi köpte huset vi bor i hade det varit inbrott. Detta ledde till att ett 4 meter brett glasskjutparti blev skevt. Dåvarande ägare fick besked av sitt försäkringsbolag att de skulle stå för ett byte av partiet. Ägarna väntade dock med ett byte eftersom de visste att det skulle sälja det. Så vår första uppgift var att välja ett nytt parti. Av någon anledning var det gamla partiet oisolerat så vi gavs möjlighet att välja ett isolerat och fick betala mellanskillnad. När det nya partiet satt på plats kände vi att det drog en del från det så vi kontaktade säljaren som var helt osamarbetsvillig. Så vi gjorde det vi borde ha gjort innan vi sa ok till produkten vi kontaktade tre andra sakkunniga för att fåp veta mer om partiet. Alla sa uteslutande att mna oftast sätter den modellen i uterum pga av att det inte blir tillräckligt tätt samt att låset är kasst. Detta är vårt första hus och vi är helt enkelt noviser, vi skulle såklart kolat upp detta nör vi fick offerten men han verkade så säker på att det var just detta partiet vi skulle välja, säljaren är ju trots allt fackman i frågan.

Nu vet vi inte hur vi ska gå vidare. Vi har inte betalt partiet än. Vi funderar på att reklamera men i slutändan har vi ju tackat jag till offerten. Dessytom vågar vi inte röra runt för mycket i detta eftersom det inte är vårt försäkringsbolag som hanterar ärende utan de förra ägarnas.

Vad skulle ni göra! HJÄLP!
 
Du är konsument så det finns inget krav på dig att du skall veta den tekniska skillnaden på olika varor som monteras in i ditt hus. Det är näringsidkarens ansvar att rätt sak hamnar på rätt plats. Konsumenttjänstlagen är tydlig på detta.
Kolla in lagen här: http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/19850716.htm
Alltså: Ni behöver inte ha dåligt samvete för att ni har tackat ja till offerten. Ni utgår ju ifrån att säljaren vet sitt ansvar och avråder om det inte fungerar med det glasparti ni valt.
Stå på er! Skriv ut konsumenttjänstlagen och ge till säljaren och säg att ni kommer att gå vidare med ärendet om han inte rättar till felen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.