Har drabbats av mitt första "grannproblem", sedan vi blev med hus för 7-8 år sen.

I tomtgräns mot grannens tomt står ett staket, som enligt grannen byggts med gemensamma pengar och krafter för säg, kanske en 20 år sen...
Samma typ av staket fortsätter runt hela granntomten.
Ett enkelt staket, med järnrör gjutna direkt i marken och en snedställd bräda mellan var stolpe.

Efter att dom skaffat sig en folkilsk hund ville dom göra staketet tätare och högre, vilket inte var oss emot då ingen av min övriga familj ville vara ute när hunden var ute.
Jag föreslog att vi skulle köpa nya plintar och tillsammans bygga ett dubbelsidigt staket, eftersom dom ville måla i samma färg som dom har på huset, men...

Mitt problem började förra sommaren när dom helt plötsligt skruvade ner de gamla brädorna för att ersätta dessa...
Då var plötsligt staketet deras.

Nu hör också till saken att jag vart ute med måttbandet när jag skulle rita upp våra husritningar i CAD och då upptäckte att staketets stolpar står på VÅR tomt.
En tomtpinne som syns (den andra ligger troligen under asfalt) står på deras sida om staketet och mätt efter husets placering på tomten står andra änden också på vår tomt.

Så långt är jag inte så brydd om det hela, även om jag tyckte att 4 liggande 21x95 tryckta brädor inte var det snyggaste alternativet.
Med en spännvidd mellan stolparna på ca 3-3,5m har brädorna slagit sig ganska friskt åt alla håll och kanter också.
Kan lugnt säga att jag hade inte byggt det så, men det var okej...

Nu har dock grannen börjat måla hela sk**en i en (i mina och flera andra besökares ögon) gräslig färg - en murrig blå historia.
Detta har jag också ärligt svarat grannen på när jag fick frågan om vad jag gillade färgen.
Då fick jag sätta den där häcken på min sida blev svaret då.
Har tidigare blivit erjuden att måla min sida av brädorna i min färg - men ovansidan och undersidan skulle minsann vara samma som på deras sida = randigt från mitt håll då alltså...

Vad göra???
Har läst flera trådar utan att hitta något här inne.
Vill ju helst att grannsämjan ska hålla, då vi inte planerar flytta inom dom närmsta 10-15 åren...
Men samtidigt känner man sig dj***igt besviken och överkörd.

Hur hade ni gjort, eller har någon varit i liknande sits och löst det smidigt?

Jag själv anser detta vara värdeminskande på mitt hus - jag hade funderat både en och två gånger innan jag hade köpt ett hus med den utsikten.
Ska jag bita ihop och kosta på mig x antal tusen på häckplantor till drygt 30 meter, fastän staketet står på vår tomt och då borde vara i vår ägo?

Tacksam för seriösa svar...
Läst alla tokigheter redan, bl a om att gräva diken som staketen skulle trilla ner i(!).

//Daniel
 
Redigerat:
Staketet är inte ditt bara för att det står på din tomt. I det här fallet lär det dock inte spela någon roll vem som äger staketet. Lite enkelt kan man säga att utan särskilt nyttjanderättsavtal så har din granne ingen rätt att uppföra ett staket på din tomt. Det du kan göra är att tvinga honom att plocka ned staketet och sätta upp det staket han önskar på sin egen tomt. Det står dig då fritt att bygga ett eget staket på din tomt som kanske kan skymma hans staket. Det kanske inte är den bästa åtgärden om man vill bättra på grannsämjan dock.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Det är precis som term skriver. Det kan hända att det står mer om staketet bland handlingar hos Bygglovkontoret.
Kolla det!
 
Hej!

Verkligen tråkigt, jag känner igen en del av det du berättar. Men jag undrar vilken grannsämja som ni har då förutom det här problemet? Om ni är överens om allt annat (utom hundens ilskna beteende och staketets utseende och färg) så sätter du upp en häck och så har du höjt husvärdet igen. Annars är terms förslag alternativet. Kanske har grannen inte pengar och energi till ett snyggt staket som du föreslog.

Jag förstår att du vill vara sams och "lösa det smidigt" och jag har gärna dig som granne närsomhelst, men inse att det här kanske inte går att lösa så enkelt. Min egen erfarenhet är att en folkilsken hund visar på osäkerhet hos ägaren, och ni har anpassat er även om ni inte gillar det och slutar använda er trädgård pga hunden. När din granne struntar i vad du vill ha för staket så kan du bara hitta en bättre lösning själv, utan att räkna med din grannes medverkan. Det blir en annan sorts grannsämja av det förhoppningsvis.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Problemet är att jag hade liksom inga planer på att sätta någon häck och som sagt/skrivet känner jag inte för att lägga ut dom tusenlapparna på detta just nu heller.
Plus att placeringen inte är den optimala för en häck...
En fördel dock med häcken är ju att den inte har samma höjdbegränsningar som ett staket och då slipper man ju insynen från deras hus till vårt och vice versa.

En staketflytt tror jag heller knappast är den bästa lösningen.
Får väl ringa stadsarkitektkontoret i morgon och fråga...
Jag vill heller inte vara "kvarterets gnällspik".
Känns som om man hamnat i ett riktigt moment 22. :(
 
timme skrev:
Kanske har grannen inte pengar och energi till ett snyggt staket som du föreslog.
Jag har även föreslagit att vi skulle lasera eller olja det för att få det neutralt och med minimalt underhåll.
Och då hade jag gladeligen betalt för oljan/lasyren...
Så nog har dom tid...
 
Hälsa honom att staketet är ditt (visa honom gränspinnen). (Nä, jag vet mycket väl att det inte är sant)

Då blir det kanske lättare att förhandla om färgen.
 
Nej, jag vet. Alltför väl.

Det är moment 22.
 
Om du upplyser grannen om att staketet står på din tomt, men att du kan tänka dig att ha det kvar där om det har en mer neutral färg, så kanske det kan gå att komma överens?
 
Magnus_Andersson skrev:
Om du upplyser grannen om att staketet står på din tomt, men att du kan tänka dig att ha det kvar där om det har en mer neutral färg, så kanske det kan gå att komma överens?
Problemet är att dom fortsatt med staketet runt deras tomt och även där målat med denna hemska kulör - det säger jag inget om, då det inte rör oss direkt.
Så tyvärr skulle det se ännu knepigare ut med en neutral kulör på denna del.

Tror minsann att alla som hittills kommit hit sedan dom började måla igår har uttryckt sig negativt på ett eller annat sätt.

Den folkilskna hunden är förresten avlivad, men nu vill vi knappt vara på den sidan då staketet verkligen ser för dj***t ut. :(
 
Skriv ut tråden och lämna i hans brevlåda. Imorgon får du skriva hur det gått ;)
 
Fråga kommunen om de har någon åsikt om färgen på staketet. Har du lite tur så har de det. Då kan du be dem att ge dig skriftligt på detta, då kan du med beklagande röst påpeka att staketet tyvärr måste målas vitt. Sannorlikheten är enligt min erfarenhet rätt stor att de kan ha åsikter. Rent lagmässigt är det ju så att en hel massa saker inte får avvika allt för mycket från områdets norm och det är kommunarkiteten eller motsvarande som tycker till om detta.
 
Och i värsta fallet får TS måla om staketet eftersom den står på hans tomt!
 
Anna_H skrev:
Fråga kommunen om de har någon åsikt om färgen på staketet. Har du lite tur så har de det. Då kan du be dem att ge dig skriftligt på detta, då kan du med beklagande röst påpeka att staketet tyvärr måste målas vitt. Sannorlikheten är enligt min erfarenhet rätt stor att de kan ha åsikter. Rent lagmässigt är det ju så att en hel massa saker inte får avvika allt för mycket från områdets norm och det är kommunarkiteten eller motsvarande som tycker till om detta.
Tack för den, Anna! :)
Ska ju som sagt/skrivet ta ett samtal med stadsbyggnads/stadarkitekt i morgon.
Får fråga dom om färgen också då...

kamilenski skrev:
Och i värsta fallet får TS måla om staketet eftersom den står på hans tomt!

Hmmm... Lagom road av att måla just nu.
Har målat gavelspetsarna för tredje gången på 7 eller 8 år i helgen.
Garanti på färgen, men eftersom man gjort jobbet själv får man göra om det själv också. :S
Har dock "hotat" killen på fabrikantens kundtjänst med att nästa gång får han komma hit och hjälpa till, om det inte blir 100%-igt nu.
 
Skaffa en egen häck, så slipper du se staketet, grannen och hans hund. Det kommer nog minska framtida bekymmer rejält.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.