Säljaren har räknat fram en kalkyl på huset vi vill bygga. Den ryms inom vår budget inkl viss marginal för tillval + reserv om markarbetena drar i väg. Vi har trott att säljaren jobbat med att ta in offerter sedan i somras, men det har visat sig senaste veckorna att han är sen med dessa. Istället har han försökt pressa oss att komma fram till avrop med motiveringen att vi inte kan få offert på grunden innan vi har grundkonstruktionsritningar, vilket vi ju inte kan få innan avrop. Vi har sagt att vi inte kan göra avrop förrän vi har alla offerter klara så att vi vet att vi håller oss inom kalkylen. Moment 22 här alltså.
Till slut sa vi ifrån att vi måste ha en offert på grunden innan avrop, och att företag som gör grunder ju måste kunna räkna på ritningen! Så till slut så fick vi som vi ville. (Delad entreprenad är det.)

Bygglov och byggsamråd är klart, bara att börja. Nu när vi står i startgroparna för att börja, vi har i princip en grävare som kan börja i morgon, så kommer säljaren med offert från en grundentrentrepenör som är nära 100 k över kalkyl....! Offerten är säkert inget konstigt med, ev lite dyrare pga av kort varsel, det verkar troligare att säljaren gett oss en glädjekalkyl...


Jaha, vad gör vi nu då? Häva köpet av materialsatsen och ta in offerter från andra hustillverkare på vårt bygglovsbeviljade hus? Om man häver köpet, får vi bygga huset vi har bygglov på då, med tanke på äganderätt till ritningar osv? Vänta med att bygga till våren och ta in fler offerter på entreprenaderna under tiden (det är ju inte så lång tid kvar att spela på innan vintern). Att vänta kan göra att priset på materialsatsen kanske kommer att räknas upp, och entreprenaderna kanske inte blir något billigare?
Skita i alltihop kanske...? Det känns inte längre så kul att bygga hus.

Vilka råd kan ni ge oss?
 
Riksbanken har ju sänkt räntorna till en nivå så att det är mer eller mindre gratis att låna. I det sammanhanget är ju 100 k fickpengar. Fast om ni ska själva ska betala ur egen ficka kommer ju saken i ett annat läge.
 
Gratis att låna idag ja... Det enda man vet nu är ju att räntan kommer att gå upp innan den förhoppningsvis sjunker någon gång framöver igen...
Låna mer känns inte som ett alternativ då huspriset kommer att ligga på gränsen för vad vi kan få det värderat till. Vi hoppas kunna slippa det mesta av topplån...
 
Som jag förstår det så har du alltså ett bindande avtal för materialsatsen? Kan du häva det utan kostnader?

OM du verkligen kan häva avtalet utan alltför allvarliga konsekvenser, så lägg press på säljaren.

Det där med att bygga "samma" hus har figurerat i andra trådar. Troligen så kan du gå in och ansöka om ändrat bygglov, (om ens det behövs) du ändrar lite på ritningarna, lite rumsindelning osv. Troligen kan du sedan ialla fall bygga som det var tänkt från början.
 
Men hallå det känns som om en hund är begraven. Jag har byggt ett prefab hus tidigare på delad entreprenad. Säljaren tog fram kalkylen på material och alla entreprenader. Han vet ju exakt vilken typ av hus ni tänker bygga så alltså vet han priserna på det. Detta förfarande verkar mycket märkligt. Du skall ju veta innan ni börjar bygga vad det kostar. Samtidigt borde ni inte skrivit på innan ni visste detta. Jag skulle hur som helst ställa säljaren mot väggen och försöka reda ut det hela. Det ända som kan dra iväg är ju markförhållandena, men jag antar att det inte är detta du menar med den ökade kostnaden.
 
Deven skrev:
Riksbanken har ju sänkt räntorna till en nivå så att det är mer eller mindre gratis att låna. I det sammanhanget är ju 100 k fickpengar. Fast om ni ska själva ska betala ur egen ficka kommer ju saken i ett annat läge.
Nästan gratis att låna men att betala tillbaka kostar fortfarande lika mycket!

:rolleyes:
 
Vad är det för husfabrikant ni tänkt bygga med?
 
Det är väl kanske lite sent nu att i "efterhand" komma med förslag på offerternas
utseende och upplägg.

Nu pratar men om transparans och att man kan acceptera ett påslag om 10-12%
och detta är något som är helt okej. Dels för egna offerter men även om man
behöver ta in under entreprenad så accepterar man ett påslag om 10-12%.

Det finns även tabeller där alla tider och kostnader finns (Svensk byggfakta)
och utgår man från den så kan man även komma överens om att det man
sparar från den delar man lika på.

I det här fallet så skulle man kunna föreslå att de 100 000kr delar man på.
Men hur ser det ut i framtiden? Återstår det fler detaljer att räkna på eller är detta
den sista offerten? Kan ju vara lite läskigt om alla kommande offerter blir X %
dyrare.

Ha också i åtanke att en offert är en offert, det brukar finnas lite luft i en sådan
eftersom man måste räkna med att man eventuellt stöter på vissa fördyrande
omständigheter. Stöter man inte på några moment eller då färre fördyrande
moment så gör byggaren bra med pengar.

Ett annat alternativ är att man tar det med löpande räkning men då vet man inte
heller var det slutar men då betalar man vad det kostar. Går det smidigt blir det
billigare stötar man på konstigheter tar det längre tid och blir även dyrare.
Här måste man vara kunnigare själv och veta vad som är nödvändigt och ha ett
hum om vad saker och ting kan kosta. Kan även vara bra att ha kostnads/avstämningsmöten en gång per vecka.
 
hempularen skrev:
Som jag förstår det så har du alltså ett bindande avtal för materialsatsen? Kan du häva det utan kostnader?

OM du verkligen kan häva avtalet utan alltför allvarliga konsekvenser, så lägg press på säljaren.
Ja, vi har ett bindande köpeavtal på materialsatsen, och vi vet inte om vi kan häva det utan konsekvenser. Säljaren vill väl ha en peng för (dåligt...) utfört jobb och så har vi varit några timmar hos köksleverantören och fått hjälp med köket också. Antar att huslev vill ha betalt för det. Det står visserligen att säljaren skall vara behjälplig utan extra kostnader för kontakter med myndigheter, kreditinstitut och bedömning av inkomna anbud samt vid upprättandet av ansökningshandlingar. Sen står dett att om man avbeställer varan efter säljaren skriftliga accept har säljaren rått till ersättning för vissa saker. (AA05, antar att säljaren i avtalet är huslev inte hussäljaren?)) Vi har betalt 10 000 för ritningar mm till bygglovet och de vet vi att vi inte får igen. Vi ska kolla med konsumentvägledaren vad som gäller.
Jo, vi ska sätta press på säljaren.
 
bumpaberra skrev:
Men hallå det känns som om en hund är begraven. Jag har byggt ett prefab hus tidigare på delad entreprenad. Säljaren tog fram kalkylen på material och alla entreprenader. Han vet ju exakt vilken typ av hus ni tänker bygga så alltså vet han priserna på det. Detta förfarande verkar mycket märkligt. Du skall ju veta innan ni börjar bygga vad det kostar. Samtidigt borde ni inte skrivit på innan ni visste detta. Jag skulle hur som helst ställa säljaren mot väggen och försöka reda ut det hela. Det ända som kan dra iväg är ju markförhållandena, men jag antar att det inte är detta du menar med den ökade kostnaden.
Jo, det känns ju så, en stor hårig illaluktande hund... Säljaren har vetat om sedan i dec förra året hur grunden ska se ut... Första kalkylen fick vi då och sedan en i april, så mycket kan inte priserna ha ändrats, samtidigt har det ju funnits gott om tid att rätta till ev felberäkningar i kalkylen. Vi borde väl kanske ha kollat upp att det var rimliga kostnader, men man vet ju inget om sånt, därför vill man ju lita på säljarens kalkyl. Att vi skrev på köpeavtal (alltså vi har inte avropat huset) innan vi hade offerter beror ju på att säljaren inte jobbar på att ta in offerter förrän vi bundit oss att köpa ett hus. Så funkar det ju... Och det är rätt uppfattat att det inte är markförhållandena som dragit iväg utan bara grunden utan schakt och sånt.
 
loffes skrev:
I det här fallet så skulle man kunna föreslå att de 100 000kr delar man på.
Men hur ser det ut i framtiden? Återstår det fler detaljer att räkna på eller är detta
den sista offerten? Kan ju vara lite läskigt om alla kommande offerter blir X %
dyrare.
Det återstår flera detaljer att räkna på....
 
FredrikR skrev:
Vad är det för husfabrikant ni tänkt bygga med?
Jag behåller det för mig själv än så länge då det inte är husfabrikanten vi har något att anmärka på. Ev jämtar som planerar att bygga kan ju PM:a för info...
 
TorOdd skrev:
Jag behåller det för mig själv än så länge då det inte är husfabrikanten vi har något att anmärka på. Ev jämtar som planerar att bygga kan ju PM:a för info...
Jobbar inte säljaren åt husfabrikanten?
 
Säljaren är egen företagare och säljer hus åt fabrikanten på provision. Det är väl oftast så det ser ut vad jag förstått. (Det finns en säljare här i stan som säljer åt åtminstone 2 firmor inom olika koncern.)
 
Suhagg skrev:
Nästan gratis att låna men att betala tillbaka kostar fortfarande lika mycket!

:rolleyes:
Vilken låntagare som köper hus nuförtiden har tänkt amortera av hela sitt lån? Dagens kalkyler bygger på att du lånar ditt hus av banken resten av ditt liv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.