Vi har beställt ett Attefall av Husverket (för ett år sedan!!!) , men pga deras långsamma hantering (vilket de medger) så meddelar dom nu att pga världsläget kan de inte kan producera huset om vi inte betalar ytterligare ca 40000kr (vi har redan betalat ytterligare 5% av köpeskillingen för ökade råvarupriser och annat finns inte stöd för i kontraktet). Jag har erbjudit att betala ett lägre belopp, men de säger nej, och står fast vid att de bryter kontraktet om jag inte betalar hela beloppet. Det kan kanske vara så att de ligger ekonomiskt risigt till & kör en hotkampanj med alla kunder som väntar på leverans?!…

Har du tips på hur jag skall agera? du kanske har varit med om ngt liknande (eller själv har fått påstötning från Husverket….)?
 
  • Gilla
HasvaH och 1 till
  • Laddar…
K
Vad säger kontraktet om säljaren vill frånträda sitt ansvar?
 
K kniv skrev:
Vad säger kontraktet om säljaren vill frånträda sitt ansvar?
Det är ett köpeavtal som detaljerar vad Husverket förbinder sig att leverera, och vad vi betalar (vad&när) samt en massa andra detaljer. Din fråga är intressant, men avtalet är inte tydligt på den punkten & därför ställer jag till detta forat, om det kanske finns någon med erfarenhet. Mitt antagande var annars att man helt enkelt får ställa ett krav på ersättning (& visa att den är rimlig) i en domstol, och förhandla om det…. eller…?
 
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
Svårt för ett forum utan att se kontraktet att rådgöra hur du/ni ska gå vidare, samtidigt förstår jag att du kanske inte vill lägga ut detaljer på internet.

Om du väljer att avbryta får du tillbaka hela beloppet du hittills betalt? Annars kan det vara läge att anlita någon som är mer insatt i det juridiska.

Nu råkade jag klicka på skicka innan jag var klar. Men materialpriset på en sketen attefallare kan väl knappast stiga så mycket?
Känns mer som "greedflation" eller vad det nu heter
 
  • Gilla
Zlatje och 5 till
  • Laddar…
Vill man köpa varan efter ha gjort sig ovänner. Det känns som att kvaliteten lär sjunka på slutresultatet
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Håller helt med, så det är med blandade känslor. Men Husverket har produktionsställe i Lettland, och jag tror inte de beställer/specar ett ”dåligt” byggt hus. Däremot har vi varit oroliga för att tillslut betala stor del av kostnaden och sedan kursar dom….
 
  • Gilla
pjeta
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Svårt för ett forum utan att se kontraktet att rådgöra hur du/ni ska gå vidare, samtidigt förstår jag att du kanske inte vill lägga ut detaljer på internet.

Om du väljer att avbryta får du tillbaka hela beloppet du hittills betalt? Annars kan det vara läge att anlita någon som är mer insatt i det juridiska.

som tur är har vi enbart betalat en ”mindre del”, men naturligtvis är tanken att det betalas tillbaka inkl skadestånd

Nu råkade jag klicka på skicka innan jag var klar. Men materialpriset på en sketen attefallare kan väl knappast stiga så mycket?
Känns mer som "greedflation" eller vad det nu heter
Nja… I kontraktet står att de kan begära ersättning för ökade materialpriser på max 5% av köpeskillingen. Det motsvara för vår del 40000kr. Nu vill dom ha 5% till, eller så bryter de kontraktet. Till saken hör även att det är flera som fått hotet! & kanske någon till finns på detta forat!
 
  • Gilla
Zlatje och 3 till
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Svårt för ett forum utan att se kontraktet att rådgöra hur du/ni ska gå vidare, samtidigt förstår jag att du kanske inte vill lägga ut detaljer på internet.

Om du väljer att avbryta får du tillbaka hela beloppet du hittills betalt? Annars kan det vara läge att anlita någon som är mer insatt i det juridiska.

Nu råkade jag klicka på skicka innan jag var klar. Men materialpriset på en sketen attefallare kan väl knappast stiga så mycket?
Känns mer som "greedflation" eller vad det nu heter
Priset under senaste året kan mycket väl stigit mer men företaget får väl helt enkelt skippa vinsten, ta eventuell förlust och leverera varan. Speciellt när de själva dragit ut på det så att de missat tidigare prisnivåer.
Jag skulle försöka få en kreditupplysning etc på företaget samt om jag skulke gå med på prisökning (därmed inte sagt 40 kkr) så kolla vad jag kan få för mervärde.
Iofs först skulle jag diskutera kontraktet med konsumentombudsman och/eller jurist.
 
  • Gilla
Zlatje och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Priset under senaste året kan mycket väl stigit mer men företaget får väl helt enkelt skippa vinsten, ta eventuell förlust och leverera varan. Speciellt när de själva dragit ut på det så att de missat tidigare prisnivåer.
Jag skulle försöka få en kreditupplysning etc på företaget samt om jag skulke gå med på prisökning (därmed inte sagt 40 kkr) så kolla vad jag kan få för mervärde.
Iofs först skulle jag diskutera kontraktet med konsumentombudsman och/eller jurist.
Tack för svaret! och vi delar naturligtvis din åsikt. Med läget & situationen som www.husverket.se
själva satt sig i tror jag de skiter i avtalsbrottet och antar helt frankt att de nu kommer förlora mindre på avtalsbrottet än vad de skulle göra om de producerade huset. Ett intressant grepp som inte inkluderar kommersiella aspekter, speciellt som de kan vara många som nu råkat ut för samma hot/krav.... Bra förslag att även inkludera konsumentombudsman, förutom advokat (som vi börjat kontakta)
 
Ärligt talat så om ni kan få tillbaka pengarna ni betalat så beställ från något annat företag! Fattar att det blir struligt men det är en leverans från Husverket också… vi bor i ett hus från dem och nu ett år efter inflytt så har vi fortfarande inte kommit överens om huruvida vi ska få kompensation för allt strul vi haft sedan inflytt. Då ska det tilläggas att vi är deras visningshus
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
MagicFingers och 8 till
  • Laddar…
E Enys89 skrev:
Ärligt talat så om ni kan få tillbaka pengarna ni betalat så beställ från något annat företag! Fattar att det blir struligt men det är en leverans från Husverket också… vi bor i ett hus från dem och nu ett år efter inflytt så har vi fortfarande inte kommit överens om huruvida vi ska få kompensation för allt strul vi haft sedan inflytt. Då ska det tilläggas att vi är deras visningshus
Ajdå, vad tråkigt. Jag har läst på TrustPilot att det är några andra som även råkat illa ut...men att de flesta ändå är nöjda med husen. Skit att det som borde vara spännande & kul blir jobbigt & tråkigt. Hoppas det löser sig för er (också...)
 
K KajFr skrev:
Ajdå, vad tråkigt. Jag har läst på TrustPilot att det är några andra som även råkat illa ut...men att de flesta ändå är nöjda med husen. Skit att det som borde vara spännande & kul blir jobbigt & tråkigt. Hoppas det löser sig för er (också...)
ja huset i sig är vi nöjda med, bara inte processen. Uppdatera gärna tråden och berätta hur det går för er!
 
  • Gilla
KajFr
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Hur mycket har du betalat och har du haft andra kostnader på grund av förseningen?

[länk]

[länk]
Stort tack för informationen Sinuslinus! Vi har haft materialprisökningar, men det tror jag inte vi kan anklaga dom för. Sedan är det våran egen tid..... pust!!! Jag hade en bra dialog med advokatfirma idag och de tyckte det var ett solklart fall av avtalsbrott, men påtalade även att ofta sker ngn for av förlikning innan det går till tingsrätten, eftersom det annars riskerar dränera kapital för båda parter... (det är inte säkert att våra krav på ersättning beviljas, även om avtalsbrott fastställs)
 
Avbryt kontraktet.om ni kan , oklart.i texten om ni betalat något . Om ni har det så se.till att få tillbaka allt ,i gengäld så bryter ni kontraktet efter.allt betalats.tillbaka. Mer betalt betyder dålig likviditet och årsredovisningen för 2021 är inte inlämnad ännu för bolaget, samt ansökan hos kronkalle nån gång under de 3 sista åren. Mycket som inte stämmer
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.