Vi har en 70-tals villa med fruktansvärt tråkigt tegel. Det är ett rött mexitegel som förra ägarna sa hette Galaxytegel. Någon som har ett hus med samma men som piffat till det på något sätt?
Jag har tagit in offert på att slipa det men de menade att det ev är lite håligt och poröst bakom den ruffa ytan så de rekommenderade ej det.
 
  • En vit dörr, röd tegelvägg, säkerhetskamera och en persondel syns, troligen en telefon skärmdump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Putsa. Jag gjorde det och huset blev som nytt.
 
Har du bilder,före och efter? Putsa är ett alternativ men egentligen är drömmen ett rött tegelhus med slätt tegel 😅
 
Tegel är ju en fasadbeklädnad med väldigt lågt underhållsbehov, de flesta anda har behöver vård mångdubbelt oftare.

Med det sagt så förstår jag dig, två tankar jag får är dels som Thomas ovan skriver Putsa, dels finns det varianter som lämnar lite av tegelkänslan kvar:
https://www.randerstegl.se/se/tegel/bygg-din-villa-i-tegel/ytbehandlingstyper

Vet dock inte hur bra det funkar med just ert tegel.
 
  • Gilla
flufflis
  • Laddar…
Före:
En vägg med strukturerat mönster, ett fönster, datum och tid nederst till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

efter:
Ett vitt hus med röd markis och en terrass med trätrall samt metallräcke, dagsljus, datumstämpel nederst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
flufflis
  • Laddar…
Wow vilken skillnad! Så fint! Vad gick det på ungefär?
 
Kommer inte riktigt ihåg men över 100k. Men det var det värt varenda krona. Som vanligt: varför gjorde vi det inte tidigare?
 
  • Gilla
flufflis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.