Hej!

Har nyligen köpt ett hus som vi skall renovera. Huset är en tegelkåk byggd -62.
Huset är en enplanare med källare. På "övervåningen" som jag envisas med att kalla det skall vi dra ny el.

Dels skall vi dra om el i befintliga rör och dels skall vi dra nya rör till nya uttag.
För att dra rören tänkte vi använda oss av en Hilti spårfräs
http://www.hilti.se/holse/page/module/product/prca_rangedetail.jsf?&nodeId=-49384&selProdOid=191246

Idag har innerväggarna en beklädnad av 15mm tjock spånt samt 3mm tjock masonit, dvs 18mm totalt.

Jag är lite fundersam hur vi skall göra när spåren är frästa.

Vi funderar på om vi skall sätta upp 13mm gips direkt på spånten. Alternativt 6mm gips.
Men tjockleken på spånt och gips blir ju då 28mm respektive 21mm. Mot 18mm med spånt och masonit.

Tjockleken gör mig ingenting, men det jag funderar på är hur vi gör med fönster och dörrar?
Tänkte på karmar och smygar. Tar man bort foder, gipsar och sätter tillbaka foder är det ju då en glipa på 3-10mm. Hur gör man för att lösa det?

Är helt färsk inom renovering, även om jag inte är helt tappad bakom en vagn, men här är jag lite fundersam trots allt.

Någon som har någon bra ide?
// Lindrik

Copy of IMAG0397_resize.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AXS
3mm är inte stor skillnad tänker jag. Borde gå att fixa utan större modifieringar på någonting.
Antingen låta listerna sitta och lägga dikt an, eller ta bort dom och sätta utanpå gipset men med lite större lutning.
Kanske ett drag med hyveln på listen om det inte känns bra.

Alla mina lister "lutar" några millimeter utan att det känns allt för konstigt.
 
Om det bara är 3mm så kan det nog fungera att bara sätta fodren med lite lutning. Men annars salar man på lister av lämplig tjocklek. Med lite spackel syns det inte sedan. Det finns färdiga lister för ändamålet, men jag har för mig att de är 13mm som det ju blir när man bara smackar på en gipsskiva.
 
Tror nog ändå det kan blir rätt bra med 6mm gips i köket där den tunna masoniten satt.
Idag gjorde vi "stickprov" i resten av rummen och där visade det sig vara 13-14mm masonit, såg där blir det ju smutt med 13mm gips. Frågan är bara hur 13mm gips mäter sig mot 13mm masonit när man tänker på ljud&värmeisolering?
 
Lindrik skrev:
Tror nog ändå det kan blir rätt bra med 6mm gips i köket där den tunna masoniten satt.
Idag gjorde vi "stickprov" i resten av rummen och där visade det sig vara 13-14mm masonit, såg där blir det ju smutt med 13mm gips. Frågan är bara hur 13mm gips mäter sig mot 13mm masonit när man tänker på ljud&värmeisolering?
13mm är ganska lite så det blir inte någon jättestor skillnad i isolering. Om något så lite bättre ljudisolering men sämre värmeisolering. Mycket bättre brandskydd dock!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.