Vi har en betongtrappa som är klädd med rosa heltäckningsmatta och vi vill förstås ha något annat. Trappan är av betong och sättsteg och plansteg går ihop (alltså ingen öppen trappa). Betongen är målad med grått + sånadär fula flingor på, så det är inget alternativ att bara ta bort mattan och ha betongen framme. Vi har funderat på att klä trappan med clickgolv med hjälp av sättlim, men problemet är att en bit upp på sidorna innan tapeten börjar är väggen klädd med nån träfärgad laminat. Det kan bli rätt konstigt om det blir en träfärg på trappan, en andra färg på kanten, en tredje färg på trappräckena (som är av furu) och ev hittar man kanske inte lister till trappnos i samma färg som golvet!
Någon som har något bra tips på vad man kan göra med trappan?
 
klinkers skulle jag satt på trappen... snyggt och lättstädat
 
Uh.....det hade varit snyggt....men ack så hårt, kallt och svårt att lägga! Trappan svänger också, så det är tyvärr inte raka steg hela vägen........
 
Måla den då.
 
En rosa trappa! Låter som en fluffig dröm! Går det inte att riva bort mattan och måla den som föregående talare föreslog? Annars tycker jag att klinkers låter bra, om än hårt.
 
Charisma skrev:
En rosa trappa! Låter som en fluffig dröm! Går det inte att riva bort mattan och måla den som föregående talare föreslog? Annars tycker jag att klinkers låter bra, om än hårt.
trappklinkers är nog inte kallare än målarfärg.
klinkers är inte så svårt att lägga om man hyr en klinkerkap. kul att öva på en trappa mindre kul i ett badrum om det blir fel.

det finns speciella klinkers för bl.a. trappor med rundad kant
 
norrlandshus_sthlm skrev:
det finns speciella klinkers för bl.a. trappor med rundad kant
Det finns också klinkers med karborundom-linjer för att minska halkrisken. ;)
 
Oj.....det låter som det hade varit både snyggt och bra med klinker! Jag har dock nyss lagt i hallen och det var ett jäkla pyssel tyckte jag.....det gick ju knappt att knäcka de där j*la plattorna utan att de sprack åt alla håll!?

Nu har jag i alla fall slitit bort heltäckningsmattan...och nu till nästa problem. Hur får jag bort limmet som sitter kvar på betongen? Finns det något som löser lim bra så man bara kan skrapa bort det sen?

Om limmet gick att få bort kunde den fula betongtrappan få vara tills vi funderat färdigt på hur vi sen ska göra med den...
 
jag ger mig datten på att det suttit med kontaktlim....
enkelt att få bort? *NOT*

lösningsmedlet heter isåfall toluen och ingår i cellulosaförtunning ...enligt kemikalieinsp. får man cancer, hjärnskador, fosterskador och hudskador av det

www.kemi.se

skrapa eller skitidet är mitt råd ...iaf om det är kontaktlim
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.