Halloj.
Nu behöver jag expertisens samlade hjälp.
Har byggt ett förråd ihopbyggt med garage (på kortsidan av garage) där taket lutar utåt från garaget sett.

Har inte mätt taklutningen men uppskattningsvis ca 5 grader.

Vet att det är för lite men vi bortser från det då det är så nu.

Mitt dilemma.
Spikade upp strö & bärläkt idag och glad i hågen började lava upp betongpannor jag hade över från garagebygget.
Visste att taklutningen var fel men när jag lagt upp en rad och hällde vatten i pannorna läckte det bakåt. Det VAR för låg lutning.

Ok det sket sig.

Några alternativ jag leker med nu och det är här jag behöver er hjälp.

1. Bandtäckt klicktak.
Kan strö och bärläkt vara kvar? Om jag kikar på monteringsanvisningar för bandtäckt så läggs en fotplatta med en liten kant som sticker ut som plåten bockas fast i.
Hur gör man med den om jag har läkt??

2. Om ovanstående inte går att lösa ( det borde det?) så är det till att riva väck all läkt och lägga plåten direkt på pappen som är det snyggaste.
Men när jag river väck all läkt blir det en del spikhål, kan jag bara laga det med asfaltsklister och ev en lapp ovanpå? Kommer det att synas på plåten om det ligger en gäng lagningslappar inunder plåten?

3. Någon annan som har ett bra förslag på annan lösning ??

Som sagt, jag vet att taklutningne är för låg men det är som det är, nu är det lösning jag är ute efter 😊
 
Bild på eländet
 
  • Svart träbyggnad med blå presenning delvis täckande det skadade taket över cyklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Det verkar utifrån bilden inte direkt vara ett särskilt synligt tak så varför inte papp?
Riv läkten lite asfaltklister över hålen och rulla ut glaciär 3 från byggmax eller motsvarande produkt.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det verkar utifrån bilden inte direkt vara ett särskilt synligt tak så varför inte papp?
Riv läkten lite asfaltklister över hålen och rulla glaciär 3 från byggmax eller motsvarande produkt.
Ja det är ett allternativ. Dock vill inte frugan det då det är fult 😂
 
Rickard.
Köp kristallsvart papp och montera när hon är ute så märker hon knappast det 😉

Syns ens takytan?
 
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Köp kristallsvart papp och montera när hon är ute så märker hon knappast det 😉

Syns ens takytan?
Haha. Bud på det. Njae, vi ser den inte från tomten, enda gången nån ser den är när man kommer körandes på gatan och sånger man det knappt.
 
Rickard.
D darkstar skrev:
Haha. Bud på det. Njae, vi ser den inte från tomten, enda gången nån ser den är när man kommer körandes på gatan och sånger man det knappt.
Vad är poängen då?

Jag vet ett par exempel som köpt dyra men såklart fina bandtäckningar för att det såg snyggt ut på datarenderingen för att sen inse att det bara är fåglarna och google earth som ser takytan, en av dom var en specialbeställa färg/sort som kostade tiotals tusen mer vilket dom tyckte sved efteråt 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.