Angenämt problem men svåra beslut. Har i dagsläget 60 m2 altangolv som saknar tak. Altanen är 12x5 m och stäcker sig längs husets hela långsida. Mitt på finns en dubbeldörr som ska bli huvudentré så småningom. Till vänster om den har det suttit ett plasttak på stolpar som vi nyss tagit bort pga att det var hål i det efter vintern för två år sedan.

Det är em/kvällssol på den sidan, under högsommaren steker det verkligen och det är HÖG temperatur i husets kök som har två av sina tre fönster mot den sidan.

Vi har en altan till i söderläge, med solmöjligheter och pool, så den här vill vi gärna ha lite svalare på. Vi har funderingar på att sätta ett valmat tak över hela, typ amerikansk veranda, för att få skugga på sommaren och snöfritt på vintern. Huset har övervåning så det blir fönstren uppe som styr taklutningen. Huset i sig har också valmat tak.

I förlängningen skulle det vara mysigt att glasa in den bortre delen som hade tak förut, jag har gamla fönster som går att använda till det.

Blir det bra med tak på hela tror ni eller ska man kika på någon annan lösning? Jag är rädd att det blir väldigt mörkt i kök och hall med ett enormt tak utanför och har börjat tveka på grund av det. Har kikat på markis men det blir svindyrt och de brukar ju inte hålla sig snygga så länge. Eller ska man helt enkelt nöja sig med solveranda och ha parasoll på matbordet istället? :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.