Jag har undringar över vad vi ska hitta på med golvet i sovrummet i vår 40-talslägenhet. Som i många andra, äldre lägenheter har man tagit fram och undergolvet (jag är ganska säker på att det är gran) när den gamla linoleummattan gjort sitt. Det är lite ojämnt, med ganska breda springor, men jag tycker ändå det finns en viss charm.

Behandlingen, vitmålning, känns dock inte optimal. Springorna framträder på ett tydligare sätt, och det verkar ha varit svårt att få täckning ner i själva springorna, som ser rätt "craggy" ut. Dessutom har färgen blivit rätt sliten med tiden, så något skulle behöva göras.

Om springorna gick att få snyggare (är inte ute efter att fylla dem med något) vore jag inte alls emot att fortsättta med vitmålat utförande, men går det att få till bättre på något sätt?

Andra alternativ som hade varit attraktiva om golvet inte hade ett tjockt lager vit målarfärg på sig hade varit såpskurning eller hårdvaxolja (som det blir på ekparketten i resten av lägenheten), men det verkar vara ett härke att få bort all färg.

Fast helst, om det inte vore för springorna och den målarfärg som redan ligger på, skulle jag vilja köra en ljust grå, nästintill vit, linoljefärg.

Hade det inte varit för att jag måste ta hänsyn till sambons smak hade jag målat ett rutmönster i svart och vitt/ljusgrått. :)

I slutändan kanske vi bara köper en stor, mysig matta till sovrummet och glömmer bort alltihop.

Vad skulle ni ha gjort?

Vitmålat trägolv med breda springor och slitage tecken i ett sovrum från 40-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ingen som har några idéer? :)

Efter att ha surfat runt mycket hittade jag ett förslag i någon gammal tråd från detta forum - måla på nytt, men börja med att spä lite av en del av färgen och måla med liten pensel ner i springorna. Någon som provat liknande och kan tala för resultatet?

Vi ska ändå slipa golv i andra rum i lägenheten, som sagt, så då kan man ju ta detta på en gång.
 
är väl troligt att det här golvet aldrig var tänkt att ha som ytskikt utan var ett undergolv för linoleumet, därav inte så noga med springorna. jag hade nog antingen bara accepterat springorna, eller lagt in ett nytt golv eller fluffig heltäckningsmatta ovanpå.

annars kan du ju prova med tex sikaflex som rekommenderas i denna tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/taeta-springor-i-furugov.88794/
 
major_tom major_tom skrev:
är väl troligt att det här golvet aldrig var tänkt att ha som ytskikt utan var ett undergolv för linoleumet, därav inte så noga med springorna. jag hade nog antingen bara accepterat springorna, eller lagt in ett nytt golv eller fluffig heltäckningsmatta ovanpå.

annars kan du ju prova med tex sikaflex som rekommenderas i denna tråden
[länk]
Jo, att det nog är undergolv har jag också konstaterat. Är inte så mycket ute efter att fylla springorna, utan snarare den bästa behandlingen för att minska effekten av springorna, men ändå leva med dem och behålla golvet. Eftersom golvfärgen är rätt sliten behöver ju ändå något göras.

Jag har grunnat lite, och det får nog bli att måla det igen. Men med dessa åtgärder:
1. Vi målar en ljust grå färg/off-white, istället för helt vit, för att minska kontrasten mot de mörka springorna.
2. Vi anstränger oss för att med spädd färg nå ner i springorna, för ett än jämnare resultat.

Undrar dock om golvet bör slipas först, eller om vi kan måla över befintlig färg på något sätt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.