Hej!

Jag har ett litet problem som jag hoppas att ni kan ge mig ett svar på. Det är som sådant att jag håller på och bygger om ett stall till ett garage och då behöver jag installera två nya garageportar. Konstruktionen i väggen som den ser ut idag består av, syllregel 125x105mm sedan så är det vanliga stående reglar och sedan kommer ytterligare en 125x105mm regel, och det är här jag har bekymmer för att den övre regeln har en skarv precis i mitten i en av den tilltänkta porten. Frågan är hur skall jag gå tillväga nu? Jag har funderat ut tre alternativ som eventuellt skulle gå.
DSCN0581.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCN0578.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alt1. Montera några skruvar och foga ihop skarven så den sitter ordentligt, och sedan helt enkelt ta bort de stående reglarna och montera min port (Det är ju endå 125x105mm reglar)

Alt2: Skruva ihop skarven ordentligt plus att jag monterar en bräda utanpå regeln i detta fall en 45x125 (Se bild så kanske ni förstår hur jag menar)
DSCN0580.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt3: Kapa regeln och montera dit en ny balk så att skarverna blir på var sin sida om porten ovanför stående raglar.

Tilläggas bör väl göras att det finns en övervåning på detta bygge också som man måste ta hänsyn till lastmässigt.

Eller om ni kanske har någon annan idé så kom gärna med förslag.
Tack på förhand
/Rags
 
Jag skulle köra på alt 3, lättast att klara själv genom att "ta i" med dimensionena utan att räkna på det.
Förstärker du bef skarv med regel på sidan måste du sätta reglar på båda sidor för att inte få ett vridande moment i balken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.