Jag blir så trött!!! Köpte en riktigt fin Manchurisk valnöt (Juglans mandshurica) i höstas, till ett väl tilltaget pris från plantskolan. Planterade den i slutet av augusti (och såg framför mig denna om ett par år: http://gardener.blogg.se/2008/january/dagens-vaxt-manchurisk-valnot.html). Efter några veckor kom värsta höststormen och helt sonika blåsta av alla mina grenar på trädet!! Suck, tänke jag, gnällde lite där jag köpte den, dom hävdade att den kommer ta sig till våren. Så ok, jag inväntade våren med stor tillförsikt (såg inte så kul ut med en enda pinne som stack upp ur marken...). Vart väldigt glad när jag såg att det började växa grenar, har väl kommit en 20 cm iår hitills på ett par grenar. Inatt var det ju kallt som attan, och nu verkar den riktigt riktigt trött. :( (se bild) Blad och grenar vart helt förstörda!!

Vad ska jag göra? Nån som vet? Tål den inte frost? Eller kan jag kallt (hehe) räkna med att den tar sig igen, en tredje gång??
 
  • DSC00425.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken zon har du? Den skall visserligen vara härdig upp till zon 4 och de finns de som lyckats ända upp till zon 6 men då har den placerats i skyddat läge. Förmodligen har stormskadorna gjort den försvagad och därefter kom frostskadorna och det kan ha blivit alltför mycket för det lilla livet. Nu vet jag inte hur majvädret är uppe hos er men för oss i östra Skåne har det varit otroligt varmt och soligt och då har man fått lov att klä in unga och ömtåliga växter med odlingsväv. Det kan vara värt att testa detta även för dig - kalla nätter och soliga dagar är tufft och odlingsväven dämpar temperaturskillnaderna.

Jag testar själv http://http://gardener.blogg.se/2007/june/epalettrad.html som jag satte som bebis i höstas men jag byggde ett 'hus' utan tak runt om för att skydda från väder och vind och jag kommer nog att sätta upp detta skydd även de närmaste vintrarna. Jag har redan förlorat ett underbart träd i min nyplanterade trädgård - en maackia amurensis som inte överlevde första sommaren. Skall skaffa ett nytt men med annan leverantör - och mindre storlek.

Det är visserligen dyrbar erfarenhet du fått men ge inte upp! Det är ett sagolikt vackert träd du satt och om nu valnöten dör så försök igen men testa då vårplantering och köp ett så litet träd som möjligt. Förhoppningsvis börjar du inte en nyanläggning av trädgård med udda träd utan ser först till att du har inhemska buskar och träd som ger skydd innan du testar lite mer exotiska växter.
 
Bor i mild zon 3, så det torde vara ok (nu blev det ju flera minusgrader på olycksnatten förstås). Har också sett att folk lyckats i värre klimat vilket är roligt!

Tycker min valnöt står förhållandevis skyddad; mellan några hus, samt (låg) tujahäck runt om. Förstår nu att jag lär skydda den lite mer (om den nu klarar sig såhär initialt), ... ett eget "litet säckvävshus" runt om är kanske inte helt fel förstås.

Får se om grenarna dör (dom är helt mjuka nu :( ) så kanske jag måste klippa bort dom helt och hållet och hoppas på att det kommer nytt.

Tack för ditt stöd :)
 
VIll bara uppdatera med att min manchuriska valnöt hämtade sig riktigt bra förra sommaren, ... och återigen blåste av nästan alla grenar på hösten,... men tillväxten var i mina ögon helt enorm. Jag har börjat dokumenterat resan för trädet här. och jag lovar att jag postar fler bilder fram på försommaren.
 
  • Gilla
Flufftuss
  • Laddar…
Så kul att det går vägen! Räkna med att det kommer bli mer tåligt ju äldre det blir.

Fick faktiskt lust att följa ditt exempel och sätta ett i min egen trädgård ... trots blåst ibland.
 
blåste verkligen grenarna av !? Denna valnöt har upp till 50 cm långa parbaldiga blad (ungeför som gigantiska rönn eller askblad). På hösten fäller trädet både småbladen och bladets mittnerv vilken ibland kan se ut lite som tunna grenar.
MVH /Jenny
 
Om det var blåsten eller om det ligger i trädets natur vet jag ej,... slutresultatet blev det samma. :) Men det är säkert som du säger att valnötsträdet fäller mer löv/grenar än vad jag hade kunnat förutsett. Tack för din uppdatering!
 
Precis samma sak hände min japanska valnöt förra året när det var sen nattfrost och det har hämtat sig utam probs. Däremot så blev toppen (som ju frös) grenad, så nu är det tre grenar längst upp, men det är ok för mig. Tror nog ditt träd hämtar sig, den förvedade delen fryser inte av en liten frostknäpp.
 
Kul att höra att det är livskraft i dom. Jag planterade en i april förra året, den växte inte en millimeter under hela sommaren men jag antar att den ville satsa på rötterna först. Men blåst sönder eller skadats av frost har den inte gjort, men så är det väldigt korta grenar på den också. I stort sett en två meter hög pinne med tre fingerstora grenar i toppen
 
jag tror inte att det ni kallar grenar ( en pinne med 8-9 blad på) är riktiga grenar. Det är "lövställningar" som faller av varje höst. Enstaka kan utveklas till gren året efter av en knopp som växer ut där detta löv satt innan. Trädet bestämmer själv var den ska ha en gren - för ljusets och balansens skull. Klip inte och bestämt inte toppen av en gren.
Nog blir det ett träd av det så småmningom :).
gaia
 
Är det stor skilland i härdighet mellan denna valnötssort och mot mitt, Juglans Regia?

Tycker haren om att knapra på stammen? Rådjur?
 
Redigerat:
haren och rådjuret äter allt när dom är hungriga ... bäst smakar det som är ungt, mjukt saftigt.
Vet ej om valnöt har något inbyggd skydd mot djur men den har en bra metod mot andra växter. Inget trivs i marken runt en valnöt - den reserverar marken för sin egen bruk med en sorts gift eller signalsubstans som den lagrar i marken. Smart!
gaia
 
Hemmakatten
Juglans regia är det "riktiga" valnötsträdet med de ätliga valnötter som vi är vana vid. Trädet är dock bara härdigt i zon I-II, medans den manchuriska valnöten går upp till åtminstone zon V.
 
Hemmakatten skrev:
Juglans regia är det "riktiga" valnötsträdet med de ätliga valnötter som vi är vana vid. Trädet är dock bara härdigt i zon I-II, medans den manchuriska valnöten går upp till åtminstone zon V.
Ok, då klarar den sig precis, men icke desto mindre kan man råka på en rejäl köldknäpp. Vad är bästa sättet att skydda trädet? Plantera buskar på norrsidan för att mildra kalla nordanvinden? Om rötterna är känsliga kan man kanske lägga på rejält med mull under trädet? Själva trädet kanske man kan skydda med en julgranslinga som får lysa och ge värme hela vintern. Vira om med lite markväv.:) Kanske kan detta vara en lösning tills trädet fått växa till sig lite och blivit lite motståndskraftigare mot kyla?
 
gaia skrev:
haren och rådjuret äter allt när dom är hungriga ... bäst smakar det som är ungt, mjukt saftigt.
Vet ej om valnöt har något inbyggd skydd mot djur men den har en bra metod mot andra växter. Inget trivs i marken runt en valnöt - den reserverar marken för sin egen bruk med en sorts gift eller signalsubstans som den lagrar i marken. Smart!
gaia
Det är kanske är Piff & Puff man skall akta sig för istället? :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.