Hej har en villa från 66/67 som har rött tegel främst, lite mexitegel på en sida samt panel upptill efter att huset fick en våning till 77. Bor på västkusten så det krävs en del målning på den sida främst som vätter mot havet, där behövs det även fogas om teglet. Jag har funderat mycket på min fasad och hur jag ska göra. Främst är det en estetisk fråga då det är fult enligt min mening med teglet, en blandning med mexitegel samt trä. Samtidigt har jag ju fördelen med att en viss del är underhållsfri men gavelspetsarna ska ändå målas och då blir det jobb på höga höjder. Jag har funderat på träpanel men det går bort pga ännu mera underhåll. En variant är att foga om den dåliga delen av huset, måla resterande samt sätta ny panel. Ett annat alternativ skulle kunna vara att sätta någon form av fasadskiva på hela huset. Har någon några kloka åsikter på detta? Med vänlig hälsning, Ulf
 
En träpanel är mycket snyggare än fasadskivor i mitt tycke. Du kan behandla den med järnvitriol, det är underhållsfritt men ger inget skydd som en färg.

Hur utsatt ligger huset?

Lägg gärna upp några bilder på huset så blir det lättare att komma med förslag.
 
harry73
Att fasaden behöver stort underhåll efter 50 år är kanske inte så konstig, men ingen rolig kostnad för dig just nu.

Angående andra material i fasaden är det svårt att komma med förslag utan att veta hur ditt hus och omgivningen ser ut,
men några allmänna funderingar:

Om du ändrar husets utseende ska du tänka på helheten och välja bra material. Det är lätt att fräscha upp ett hus, så att den ser modernare ut. Men efter några år är det moderna inte längre modern och då handlar det om hur bra det är utfört, hur bra det passar för huset och hur de passar i omgivningar
 
Ett tvåvåningshus med tegelfasad och mörkt tak i lantlig miljö, med välskött trädgård och stenbeläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lantlig västkustvilla med röda tegelväggar, svart tak och stenbelagd trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart en bild hjälper till, kommer här. Vi bor lantligt med få grannar. Blandat med liknande hus, några typiska västkustvillor, typ vita trävillor men i övrigt blandat då det ligger utanför detaljplanerat.
 
harry73
Jag skulle aldrig byta ut tegel mot trä. Det kostar, ger inget mervärde (i alla fall inte på sikt) och det genererar mer underhåll. Att byta ut gavelspetsen för tegel skulle jag inte heller göra. Även det kostar mycket och det är svårt att få det i samma nyans som bottenvåningen, så det blir inte enhetligt.

Jag är inte förtjust i mexitegel, så där förstår jag om du vill göra något åt det, men att mura om med rätt tegel känns inte som en bra investering. Man skulle kunna putsa fasaden, men det skulle öka underhållet eller så kan du ta tillfället i akt och planera en fin utbyggnad vid mexitegeldelen som gör att man kan åtgärda utseendet och få ett större/bättre hus samtidigt.
Ett fint uterum skulle redan maskera mexitegeldelen på ett bra sätt
 
E
Alla är vi olika, men jag tyckte ditt hus såg rätt trevligt ut :)
Visserligen kanske bilderna döljer skavanker osv, men om du verkligen vill göra nåt så håller jag med harry ang utbyggnad ist för att göra om fasad.
 
Nja. Någon mer yta behöver jag nog inte, har 175 boyta och lika stort biyta... finns en hel del skavanker på fasaden som inte syns samt att jag tycker att fasaden är ful.
 
E
Har du funderat på att lägga på puts på tegelfasaden? Blandning med puts o trä kanske skulle funka?
 
Ja puts skulle vara ett alternativ har jag funderat på. Dock tror jag att det är väldigt kostsamt? Jämfört med mina andra alternativ!
 
Vi håller på att putsa om vårt hus. Lite andra förutsättningar, men jag gissar att arbetet blir ungefär detsamma för dig, under förutsättning att teglet fungerar som putsbärare. Vårt hus är reveterat, och förra sommaren slipade jag bort all plastfärg. Jag gissar att hårt slipad gammal puts kan motsvara tegelfasad ur ett putsperspektiv. Vi är nästan klara med putsningen. Räkna med runt 100k för att låta murare göra jobbet åt dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.