Hej!
Jag skulle bara vilja få lite idéer om vad jag kan göra med krusbären och de röda vinbären som jag plockade av från buskarna idag. Jag har aldrig gjort något med bär förut men nu när jag har blivit husägare och har en sån stor fin trädgård vill jag ta reda på de fina bären :)

Tack på förhand

http://renoveringsdags.blogg.se
 
  • tn_Huset 023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns färdigt Syltsocker som man bara blandar med bären och kokar i några minuter och sen har man färdig sylt eller marmelad, enkelt och bra och otroligt gott. Syltsockret har en konserverande effekt. Gör man däremot saft på vanligt socker så behöver man tillsätta konserveringsmedel. Jag fick hemgjord flädersaft utan konserveringsmedel och den hade möglat i kylskåpet på ett par veckor.
 
Jag har kokat saft på mina krusbär och vinbär, passar jättebra ihop. Och sen har jag på loppis köpt en egen "saftMaja" så slipper jag låna farmors och det blir väldigt enkelt att koka saft med en saftmaja. Sen så får man ju lägga i lite atamon så det blir konserverat och håller.
 
Röda vinbär är typiskt att göra gelé på. Något annat har jag aldrig kommit på att göra. Brukar lämna dom åt fåglarna.......

Krusbär däremot är väldigt användbara. Marmelad, kräm o kompott görs på halvmogna bär. De mognare bären går till paj. Riktigt mogna bär äter man som de är.

Min favorit är att göra smulpaj på krusbär. Häll ut ett lager noppade krusbären i en form eller långpanna. Sockermängden får man pröva sig fram efter egen smak och bärens mognad. Smulpajen ska bli krispig, så jag brukar blanda mjöl och havregryn och sedan relativt mycket socker och dra upp värmen mot slutet så att sockret karamelliseras och pajen nästan bränns. Serveras med vaniljglass.

Allt detta går naturligtvis att göra på frysta bär också.;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.