Hej! Hämtade hem ett par släp blandat virke idag. Har legat på en kallvind i 5-30 så det är redo att torka ut det sista av fukten. Bland annat var där en hel del 1" plank av kastanj. Tyckte det var en härlig lyster i träet och tankarna började genast snurra kring vad man skulle hitta på med detta. Funderade lite på gungstol eller liknande. En snabb sökning säger dock att det är väldigt mjukt och jag hittar ingen som använt det till möbler. Vad säger experterna här? Går kastanj att använda till möbler? Vad ska man annars hitta på med det? Förslag?
 
Kasanj går till möbler,vacker ådring
 
Tack, då planerar jag för det. Hoppas jag får ut tillräckligt mycket raka bitar för att göra något kul.
 
Kastanj har använts i många exklusiva möbler. I dag är det inte så jätte lätt att få tag på. Så man använder faner.

Bildbevis är obligatoriskt när man ställer en sådan fråga :)

Sök på chestnut furniture så får du många fina bilder.

Kastanj är väldigt motståndskraftigt mot röta så utomhus möbler är perfekt att bygga.



Pär
 
Nu är det väl skillnad på kastanj och kastanj. I Sverige växande träd är väl nästan alltid hästkastanj vilken knappt är släkt med äkta kastanj. Min ringa erfarenhet är att hästkastanj är mjukt och ruttnar fort.
 
JPW skrev:
Nu är det väl skillnad på kastanj och kastanj. I Sverige växande träd är väl nästan alltid hästkastanj vilken knappt är släkt med äkta kastanj. Min ringa erfarenhet är att hästkastanj är mjukt och ruttnar fort.
Om vi nu antar att det är hästkastanj, hur ser jag skillnad, är då möbler uteslutet eller endast utomhus? Trädet år sågat i ett skogsområde i norra Skåne för ca 20 år sedan om detta kan vara till hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.