Stor parstuga från tidigt 1800-tal. Där huvudentren tidigare låg finns nu en fantastiskt fin glasveranda. Det är den som sticker ut från hallen på framsidan av huset. Funderar lite på vad man ska göra med den.

Just nu är den kall med ett par element som används vid behov. Sydvästligt läge. Dörrarna som går in mot huset är gamla trädörrar med fönsterlister runt. Väldigt charmigt och vackert med stora gångjärn men det drar något hemskt så det är iskallt i hallen på vintern vilket känns lite tråkigt. Som jag ser det finns två alternativ. Sätta dit ordentligt isolerade dörrar och fortsätta använda den på sommaren eller vinterbona den på något sätt. Kan man göra det utan att döda charmen helt? Om det ska vinterbonas vill jag ha kvar glasverandakänslan inte få ett modernt uterum. Är det möjligt?
 
  • Ritning av planlösningen för en parstuga med utmärkt glasveranda och anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Hur är verandan , är den tät , om så är sätt in en dörr med lite snirklar på , då får en s.k. luftsluss som fanns i gamla hus , att vinterbona den är lite av överkurs och tar bort känslan
fortsätt med frågor
 
Absolut inte tät. Tunna gamla fönster som dessutom inte är täta runt omkring. Används som frys om det är kallt ute på vintern.
Som det är nu är det ju inte ens fönster i innerdörrarna så hallen blir ganska mörk på vintern. Ett mellanting är ju att åtminstone ha glas i dörrarna så man ser ut och få in lite ljus.
 
L
Bra med frys på vintern , som i gamla tider då , men mindre bra i dag när kylan vill in ,
Tror inte det finns någon genväg i det här , du får se om det går att sätta någom form av tätlister på dörren in eller om du kan hitta någon dörr som passar in i miljön och sätta dom på insidan om det går , då finns en chans att få tätt och inget drag , jag har sett den varianten på gamla hus tidigare , mormor hade det , blir lite kaka på kaka , men vad gör man
Sedan att vinterbona verandan , blir nog som att döda husets själ som måste finnas kvar ,
och huset ska ju leva vidare i den anda som finns
 
Blir som sagt var väldigt kallt och det påverkar resten av huset också. Dörren till köket hålls oftast stängd men den måste ju öppnas titt som tätt så kylan sprider sig. Inte särskilt trevligt. Bättre att sikta in sig på att hitta en bra isolerad innerdörr då helt enkelt?
 
L
Jag är lite av er , äldre hus som har ett eget stuk från forna tider ska inte förändras så mycket ,
då går själen ur huset , den har varit där länge och tagit huset under sina vingars beskydd .
Det bästa är nog att jaga en del på blocket , har sett att det förekommer lite gammalt där , sen om det passar är en annan sak eller beställa något , kan kosta en slant , men ni kommer att vara nöjda
Lycka till och ta varsam hand om huset :)
 
Glasverandor är inte alls konstruerade för att värmas upp. Förr var glasverandan kall och hallen litet halvuppvärmd av läckvärme men den egentliga gränsen mellan varmt och kallt var dörrarna mellan hallen och rummen.
Skall du isolera glasverandan så den går att hålla varm blir det att byta allt till modern standard och då byter du din tidlösa glasveranda mot ännu ett tråkigt 2010-tals uterum som är helt ute på 2020-talet.

Därför tycker jag att du skall byta till en varmare ytterdörr mellan hallen och verandan. Gärna en specialsnickrad dörr som är hyfsat tät och litet isolerad men endå passar in i den gamla stilen.
 
Något modernt uterum är inte aktuellt. Vill självklart behålla charmen i min älskade veranda. Som jag har förstått det så var det bara en entredörr rakt in i hallen tidigare. Glasverandan sattes in så sent som 80/90-tal. Nu används den inte alls som passage utan som sällskapsrum på sommaren. Prio ett är att försöka få till mer isolering så att det inte blir så mycket slöseri med uppvärmning. Går det att få till lite glas i dörrarna är det bra men inte nödvändigt. Går det att få tag på ordentliga täta dörrar med fönster som inte släpper in en massa kyla men som ändå passar in i stilen?
 
Det finns saker man kan göra utan att fördärva helhetsintrycket. Visa lite bilder så vår fantasi får lite stimulans.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Troligtvis går det säkert att få tag i dörrar som kan passa in med huset , nu har det inte framkommit om det är pardörrar , inget ovanligt på den tiden , men du får leta vidare , problemet som kan uppstå är det inte är standardmått på de som sitter där , numera är det svårt att få tag i något utanför standard och då börjar det kosta ( kan bli väldigt dyrt ) men det är vad man vill ha som bestämmer det
Kanske dra in på några öl i veckan :confused:
 
Det har inte supits på gården sen mormors farmors far söp ihjäl sig och dog. I övrigt är det bara kyrkvärdar och nykterister så någon öl hade det inte blivit tal om ändå. Bilder kommer
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Här är en bild inifrån. Ni ser ena dörren som är öppen. Jättevackra dörrar men det går inte att ha det så kallt. Det bara äter värme från hela huset. Och jag skulle vilja nyttja den stora vackra hallen mer även vintertid och inte behöva stänga ner den delen av huset halva året.
 
  • Utsikt från en öppen dörr mot en hall med vedpanelförsett tak och väggar, mönstrad matta på golv, och stolar mot fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta kan du göra: Lägga isolering i golv och tak. Inte mer än vad som går in på ett naturligt sätt. Du kan bygga om bröstningen (väggen under fönstren) så du får plats med isolering där också. Fönstren, som jag antar har enkelglas, kan du komplettera med lösa innanfönster. Ospröjsade så att inte originalfönstrens spröjsar döljs, och gärna med energiglas. Komplettera med någon form av anslagslister. Använd tätningslist mellan anslagslist och innanbåge. Till fönsterdörren kan du tillverka en isolerad och löstagbar sockel och ännu ett innanfönster som du bara använder på vintern.

De gamla och vackra men mörka innerdörrarna kan du komplettera med lätta glasdörrar så du får in ljuset. Eventuellt kan de gamla dörrarna hänga kvar som en dekoration.

Att få enkla och lätta bågar till innanfönster kostar inte mycket att få tillverkade hos ett specialsnickeri, till rätt mått dessutom. Om du tar några närbilder kan jag ge dig lite mer instruktioner, men det är kanske inte nödvändigt. Det jag beskriver här har jag gjort själv till en gansk begränsad summa.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L
Är det pardörrar ut till verandan
Hur mycket plats finns ute på altanen att sätta dörr / dörrar/ pardörrar , för att kunna vika om dom utåt mot vägg när dom inte behövs , blir lite som en dekoration och inramning på verandasidan , då kan dom nya vara med isolerglas och isolerade , som en vanlig villadörr , samt att de vackra befintliga dörr/dörrarna är dekorativa på insidan
 
Det känns som att det drar mycket från ytterdörrarna. De har svällt och ändrat form så pass mycket så de skulle väl behöva bytas ut. Vad kan man göra där för att få så tätt som möjligt?


Det blir svårt att öppna dörrar ut mot verandan. Använder hela ytan på båda sidorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.