Hej.
Har ett gammalt äppleträd i trädgården där alla grenar växer åt samma håll.
Upptäckte att barnbarnens gunga var väldigt nära marken och en bula i jorden på motsatt sida av gungan.
Tror ni att trädet går att rädda?

Ett gammalt äppleträd i en trädgård, där alla grenar växer åt samma håll och en stödstolpe är placerad under stammen. Gräsmatta med en bula i jorden syns i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gör som japanerna?
En trädstam som stöttas av träpelare och rep, omgiven av grönska, typiskt för japanska trädgårdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Hej.
Har ett gammalt äppleträd i trädgården där alla grenar växer åt samma håll.
Upptäckte att barnbarnens gunga var väldigt nära marken och en bula i jorden på motsatt sida av gungan.
Tror ni att trädet går att rädda?

[bild]
Jadå,bara att sätta upp en riktig stötta, vi har två äppelträd som lutar grovt sedan mer än 20 år och dom ger massor med frukt
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Älskar karaktären av sådana gamla träd. Hade absolut själv byggt en eller två snygga stöttor och låtit trädet leva vidare.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tack för svar.
Är inte så noga med frukten.
Har mest gillat formen på trädet + insynsskyddet.
Gissar ut det inte är någon idé att försöka räta upp det då all vikt är på en sida.
 
Gör ett ordentligt stöd. Du skulle kunna plantera någon växt som klättrar på stödet om du vill dölja det.
 
D DE73 skrev:
Gör ett ordentligt stöd. Du skulle kunna plantera någon växt som klättrar på stödet om du vill dölja det.
👍
 
Långsiktigt kan det rätas upp genom beskärning och att låta grenar växa åt hållet som ger balans. Men det kanske tar så lång tid att trädet uppnått sin livslängd när du är klar. Bygg en stötta så länge :)
 
S Staffan-N skrev:
Långsiktigt kan det rätas upp genom beskärning och att låta grenar växa åt hållet som ger balans. Men det kanske tar så lång tid att trädet uppnått sin livslängd när du är klar. Bygg en stötta så länge :)
Tuktade det ganska rejält igår. Kommer att bygga en stötta Ett tuktat träd i en trädgård, delvis stöttat med en träplanka, med ett fågelhus på en stolpe i förgrunden och flerfamiljshus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Ett varningens ord för att försöka "trycka upp" trädet med hjälp av stötta dock: jag forcerade in en lite för lång stötta under ett av mina sneda äppelträd. Ställde mig under grenen och tog spjärn med benen och ryggen för att få in den. Lät den sitta över vintern men tog bort och tittade i våras. Barken hade blivit helt mosad och död där stöttan satt, antar att det var alldeles för mycket tryck på en för liten punkt.
Nu har jag kortat in stöttan med några cm och försökt vaddera mellan med juteband istället.
 
  • Gilla
Kjelle2
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Ett varningens ord för att försöka "trycka upp" trädet med hjälp av stötta dock: jag forcerade in en lite för lång stötta under ett av mina sneda äppelträd. Ställde mig under grenen och tog spjärn med benen och ryggen för att få in den. Lät den sitta över vintern men tog bort och tittade i våras. Barken hade blivit helt mosad och död där stöttan satt, antar att det var alldeles för mycket tryck på en för liten punkt.
Nu har jag kortat in stöttan med några cm och försökt vaddera mellan med juteband istället.
Har tänkt på det. Tänkte en stötta på varje sida. Juteband mellan stöttorna.😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.