I min lägenhet har jag en gammal elstigare och tillhörande fula låda för den gamla huvudsäkringen. Sedan 10 år är det ny stigare från källaren och nytt proppskåp i lägenheten.

Om jag kontinuitetsmäter (med multimeter) har alla nedåtgående ledare kontakt med varandra medan de som går uppåt i kåken ej har kontakt med varandra.

När jag nu tar bort lådan vad gör jag då med kablarna? Är det bara att spackla igen skiten? Ska jag tvinna ihop allt, lämna det löst, eller isolera varje ledare var för sig? Tänkte om det skulle komma nån idiot och koppla in något på gamla stigaren...
 
  • elstigare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort ALLT!
 
Hur menar du då? Jag är ju inte sugen på att renovera de övriga fyra lägenheterna som troligen delade min gamla stigare...
 
Det är inte fråga om vad du "har lust" med! Gammal skit ska inte bara lämnas i väggarna. Kontakta fastighetsägaren, det är hans ansvar.
 
Hmm, det är en BRF och jag kan garantera att föreningen inte vill ta på sig denna utgift att ringa in nån som river ut allt. Då får jag allt betala själv samt övertyga lägenhetsinnehavare som delar samma gamla stigare som att få sin skit urdragen. Allt för att det ska vara helt korrekt i min lägenhet. :)

Jag tvekar inte på att du har rätt. Men faktum är att den gamla stigaren finns kvar där. Det måste ju finnas massor med fastigheter som fått elen bytt, inte har man dragit ur varenda gammal tråd i dessa hus? Eller bor var och varannan svensk i hus med regelvidrig elinstallation pga. gamla ledningar som ligger kvar?

Just nu lutar det åt att isolera ledningarna var för sig, sedan skicka in en tegelsten i hålet och spackla igen.
 
Testa och dra som bara den i kablarna så kanske du får ner hela delen som går till nästa lägenhet...
 
Det är väl bara att knacka på i lägenheterna ovanför och undra om man ska gå ihop och dra ur den gamla stigaren och sedan få nyckel till källaren så man kan dra där också. Kortslut alla ledare och mät dessutom så ingen kommer till skada sedan är det mest råstyrka som behövs. En lördag FM går åt (ink kaffe efteråt)

MEN röret kanske går att använda till något annat, bredband?

Prototypen
 
Gammal skit som inte används ska bort, kan hända mycket elände vid förväxling.
Däremot var det en otroligt läcker porslinsplint och propphus, skruva ur grejorna försiktigt!!

( OT: John Eklunds Elektriska Museum )
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.