Jag har en herrans massa frånluftspipor i skorstenen som inte är i bruk. Vissa rör är helt enkelt bortplockade då ventilationen ser annorlunda ut idag. Vad ska jag göra med dessa? Jag eldar sporadiskt i kamin så skorstenen är inte varm.
Jag funderar på om man ska proppa dem på utsidan med stenplattor och lim? Att bara låta dem leda ner på vinden ca 1,5 meter låter inte så vettigt då det ju kan regna rätt rejält...
 
Jag hade nog pluggat dom högst uppe i skorstenen eller möjligen monterat en skorstenshuv.

Du behöver kanske inte kanalerna just nu, men det kommer kanske nya generationer med andra tankar och ide'er som kan tänkas utnyttja kanalerna.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Varför försämra ventilationen genom att ta bort dem?
 
Dom ska inte bort, jag vill bara inte att de orsakar skada under "icke användning".

Det handlar inte om att försämra ventilation, jag har bytt alla fönster och då borrat tilluft i alla rum utom kök/badrum. I dessa rum sitter det fläktar. Att ha tilluft och sedan frånluft 2 meter bort käns galet, jag vill ju styra luften.

Att det ska pluggas på något sätt är rätt klart, frågan är bara hur det är bäst att göra? En pipa har fått ett lock av trädgårdsplatta + montagelim.Kanske det är rätt väg att gå?
 
gusvo085 skrev:
Det handlar inte om att försämra ventilation, jag har bytt alla fönster och då borrat tilluft i alla rum utom kök/badrum. I dessa rum sitter det fläktar. Att ha tilluft och sedan frånluft 2 meter bort käns galet, jag vill ju styra luften.

Att det ska pluggas på något sätt är rätt klart, frågan är bara hur det är bäst att göra? En pipa har fått ett lock av trädgårdsplatta + montagelim.Kanske det är rätt väg att gå?
Rätt tänkt (y)

Luften in i typ vardagsrum/sovrum och frånluft ut från kök & badrum.

Att lägga en cementplatta som lock är väl inte fel. Om sedan montagelim är det rätta vet jag ej.

Skulle nog själv valt fogmassa av något slag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.