Efter granskning av en saftig räkning från rörkrökaren (installation värmepump) har jag upptäckt två stora irritationsmoment...
1. Dom har angivit att dom använt dyra märken, men vid granskning av vad som verkligen installerats så är det betydligt billigare märken
2. Dom har lagt på moms två gånger på beloppen

Nu är frågan... Rörkrökaren som gjorde jobbet verkar ok, det är inte han som skickat ut fakturan utan ägaren av firman. Vi vill gärna använda killen som utförde jobbet vid inkoppling av vatten/avlopp mm, men samtidigt inser man ju att vi lär ju inte vara dom första som blivit utsatt för blåsningsförsök av ägaren till firman. Vad gör man? Biter man ihop, korrigerar räkningen och håller god min och låter andra folk bli blåsta som vi nästan blev eller? Vad hade ni gjort?

 
Självklart bestrida fakturan, är ju bedrägeriförsök på gång, moms 2 ggr??? och använt andra prylar än fakturerat?? Skulle du accepterat att få en Skoda när du beställt och betalt för en Merca?
 
Låter inget vidare...
RING till ägaren av firman och förklara att du är jättenöjd med jobbet som den anställde har gjort hos er. Sen frågar du om det har blivit något missförstånd med fakturan eftersom den inte stämmer överens med vad som är monterat samt med momsen. Fel kan hända och misstag kan begås, så förutsätt inte att det är med berått mod fakturan är fel! Bättre att stryka medhårs än att bullra på om bedrägeri och andra anklagelser!

Förhoppningsvis justeras fakturan och du får en ny. Skulle det inte gå så väl utan fakturan inte justeras så skall du skicka ett SKRIFTLIGT bestridande av fakturan. På den skall givetvis anges orsak till bestridande, hänvisa gärna till offert/tidigare avtal.

Bestridandet är jätteviktigt att göra, för görs inte det har ni ingen rätt att låta bli att betala. Så bums på telefonen till firman!

Lycka till!
 
Jag kan tillägga att Dahl cirkaprislista finns på följande länk, http://www.avropa.nu/templates/ramavtalsomrade____1091.aspx
av dessa priser har rörläggaren rabatter, men i vårt fall skulle vi få 20% rabatt, så vi tror att vår rörläggares rabatt ligger runt 50-60%. Liten firma 2 st anställda.
Även Ahlsells prislista gick att hitta.
Vi har upptäckt samma sak med fusk med tillverkare,kopplingar som sitter monterade ser ut som de i biltemas katalog, med gjutstämplar etc.

Stå på er!
Skicka rekommenderat brev så att ni har kvitto och vet att det kommer fram.
Vår rörläggare svarade efter drygt 1 månad, och har nu efter snart 2 månader ännu inte presenterat en korrigerad faktura, vi har inte betalt någonting på den senaste fakturan, utan bestridit denna.
Firman skall även kunna redogöra för VAR detaljerna sitter, samt timmar per dag och vilka dagar.
Lycka till!
mvh
Peter
 
Bara för att moderera det hela lite. I princip så får ju rörfirman ta ut vilka priser dom vill, såvida ni inte har gjort upp i förväg om priser. Om dom handlar på biltema och sedan tar betalt efter Ahlsels prislista så finns det inget som förbjuder det.

Samma gäller ju momsen, om dom har specificerat moms 2 gånger, då har dom gjort fel. men om dom har ett allmänt prispåslag på material som råkar vara detsamma som momsen, så finns det knappast något som hindrar det, så länge ni inte avtalat om en viss prisnivå.

Om ni däremot avtalat om en viss materialkvalitet, som dom sedan inte följer. Då är läget ett annat.
 
Lite klargörande bara... För vår del så hade vi en del till fast pris och en rörlig del med ett bestämt timpris. Den rörliga delen med pris X (inkl. moms) skrev dom sen ner på fakturan och la på moms en gång till. Därtill har dom specificerat vilka delar med fabrikat som dom använt, men vid koll så har dom satt dit betydligt billigare märke.

Vi har nu bestridit fakturan och väntar på svar.
 
Magnus_Nordmark skrev:
Låter inget vidare...
RING till ägaren av firman och förklara att du är jättenöjd med jobbet som den anställde har gjort hos er. Sen frågar du om det har blivit något missförstånd med fakturan eftersom den inte stämmer överens med vad som är monterat samt med momsen. Fel kan hända och misstag kan begås, så förutsätt inte att det är med berått mod fakturan är fel! Bättre att stryka medhårs än att bullra på om bedrägeri och andra anklagelser!

Förhoppningsvis justeras fakturan och du får en ny. Skulle det inte gå så väl utan fakturan inte justeras så skall du skicka ett SKRIFTLIGT bestridande av fakturan. På den skall givetvis anges orsak till bestridande, hänvisa gärna till offert/tidigare avtal.

Bestridandet är jätteviktigt att göra, för görs inte det har ni ingen rätt att låta bli att betala. Så bums på telefonen till firman!

Lycka till!

Ja, det här är precis rätt sätt att angripa saker man inte är nöjd med. Mycket bra beskrivet. Även om du själv är övertygad om att du blir blåst, ge motparten en väg ut genom att "ge sken" av att utgå från att det är ett missförstånd eller att det är du som inte förstår fakturan. Mycket bättre än att gå på attack direkt - då hamnar man lätt i ett skyttegravskrig som är svårt att ta sig ur. Självklart skall man inte acceptera en felaktig faktura och har du belägg för att det är medvetet fusk tycker jag du skall gå vidare med det hela.
 
Jag blåser liv i denna tråden då ämnet är högst aktuellt för min egen del.

Efter utfört arbete så ville jag räkna ut vad jag vad jag som privatperson skulle fått betala för det monterade materialet.

På fakturan hade jag fått ett materialpris på 8000,-inkl moms, och det skulle enligt hantverkaren vara listpriser från Ahlsells.
Hur jag än räknade och lade till alla småkopplingar så lyckades jag inte på rinkaby rör komma över 3800,- dvs under hälften(som privatperson inkl moms och frakt osv.). Vad jag hört så är det många firmor som handlar just från https://www.rinkabyror.se/

Den bild jag haft är att hantverkare med kontakter köper in material billigare än privatpersoner och inte tvärt om.

Han meddelade dock att han dragit bort runt 650,- redan vilket jag ser som ett hån.

Eftersom jag fixar det mesta själv och inte anlitar hatverkare så ofta hade jag inte koll på vad man bör tänka på (dvs få material offert i förväg tex)

Har kikat runt lite i efterskott och förstår att större grossister kan ge hantverkarfirmorna upp till 50-70% rabatt från listpriserna så att de kan göra en marginal men ändå ge rabatt till slutkund.

Någon som har liknande erfarenheter och lyckats bestrida liknande prissättning och fått hantverkarenatt sänka kostnaden i efterhand?

Jag är grymt nöjd med rörmockaren i övrigt då jag gärna skulle vilja rekomendera honom till mina bekanta men utan att de blir ockrade på materialpriset.
 
Jag tror att det är orealsitiskt att du skall kunna få en hantverkare att leverera till rinkabypriser. Och skillnaden i pris är inte upseendeväckande stor. Det hade säkert gått att pruta till sig en viss rabatt om du diskuterat priserna i förväg.

Om man skall försöka se "motiv" till den högre prisnivån så tror jag att du betalar för rörmockarens kunskap, han kan bedömma vad som behöver köpas in, vilken kvalitet på material han vill använda osv, i hans prispålägg ingår ju förhoppningsvis även tid för beställning, hantering av leveranser etc. Åtminstonde vissa fack grossister har gratis utkörning till bygget inbakat i priset.

Hantverkare framhåller ju ofta att det även ingår ett garantiåtagande i priset. Om han måste komma tillbaka om ett halvår för att byta ut något så står visserligen tillverkaren för garantiansvar på materialet, men det är hantverkaren som står för tiden det tar att byta ut den dåliga prylen.

Men självklart är det ju så att om man själv kan klara av att beräkna vilket material som behövs, och köp in dte från ex. rinkabyrör, hitta en hantverakre som är villig att jobba med det du köper in själv (ofta vill de då ha en högre timtaxa). Så blir det billigare. UNDER FÖRUTSÄTTNING att man gjort en riktigf bedömmning av materialåtgången. Annars riskerar du att få betala stilleståndstid till hantverkaren, medan han väntar på material.

Sedan kan man ju alltid be hantverkaren att specificera vad som skall köpas in, beställ det från rinkaby. Men jag tror att hantverkaren skulle tycka det är fräckt
 
Jag kan hålla med i vissa avseenden men jag betalar ju hantverkaren en timtaxa för att han skall jobba och för material som behövs.

Skall det vara dyrare såvill jag ha det specificerat: Slitage av maskiner, bensinkostnader, resekostnader, faktureringskostnader m.m.

Anledningen till att man anlitar firma är som du ochså framhäver, att få ett visst garantiåtagande.
Men även för att man skall slippa sitta och gissa vilka kopplingsdetaljer man behöver köpa in.

Jag kan gå med på att Hantverkaren utgår från listpriser och ger rabatter för att verka "juste" så länge de hålls inom rimliga gränser.

Om det kostar 25% mer som en marginal just för att rörkrökaren tar hem det som behövs så kan jag leva med det. Han måste ju trots allt ha en viss lagerhållning. Men en skillnad på mer än 100% ser jag inte som rimligt.
 
Jag tror att du skall se se det som att när du köper material via en hantverkare så är hantverkaren detaljist. Dvs. han tar i princip ut vilka priser han vill såvida ni inte kommit överens om något annat.

Jämför det med att du kan gå på NK och köpa kläder från "Marlboro classics" för en summa. Du kan köpa ungefär samma kläder med samma märke för mindre än halva priset i deras Outlet butiker. Rinkabyrör är i det här fallet "outlet" butiken.
 
Redigerat:
freddemunk skrev:
På fakturan hade jag fått ett materialpris på 8000,-inkl moms, och det skulle enligt hantverkaren vara listpriser från Ahlsells.
Hur jag än räknade och lade till alla småkopplingar så lyckades jag inte på rinkaby rör komma över 3800,- dvs under hälften(som privatperson inkl moms och frakt osv.). Vad jag hört så är det många firmor som handlar just från [länk]
Högst normal prisskillnad, tyvärr.
 
Stort tack för era svar, får helt enkelt gilla läget och förbereda mig bättre inför nästa hantverkare: elektrikern. :)
 
Och där ska du vara beredd på ändå högre prispåslag på materialet än vad VVS-firman har.... :)
(Jämfört med exempelvis Expressel och liknande).
 
Vad gäller listpriser från Ahlsell, Dahl eller Oninen så är det inte alls så att ALLA firmor har stora rabatter överallt.
Det kan mycket väl vara endast 20% eller mindre. Oftast betalar stora firmor mer, beroende på volymer.
Om någon vara är slut hos en grossist och rörmokaren går till en annan som han inte har avtal med, kan det bli dyr.

Och elektriker... ja, det är konstig folk.;). Jag föreslår att du kollar priser på några ställen, t ex K-rauta och några el-butiker på nätet. Sen jämför det med offerten från elfirman - och förhandla ner pris på materialet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.