Mitt husfasad är i en fruktansvärt ful fasadtegel, eller spiktegel, fusktegel, kärt barn har många namn….

Smutsigt och drar ner hela ”första anblicken” av huset enligt min åsikt, och jag undrar vad sjutton jag ska göra med den.

Att vi vill ändra fasaden på något vis är helt klart, men vad kan man göra? Kan man måla direkt på? Vill egentligen putsa, men hjälp vad dyrt det kommer bli. Har kontaktat en firma som ska komma och kika och utesluta fukt osv under teglet, men eftersom det är en renodlad putsfirma då kommer dem garanterat lobba för att vi ska putsa. Och har helt ärligt inte råd med det…

Nån här inne som har något tips!?
 
  • Närbild på hus med ett hörn av smutsig fasadtegel runt svarta fönsterramar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en husfasad med smutsigt fasadtegel i grå nyanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smutsigt fasadtegel på ett hus i närbild med synliga tecken av åldrande och missfärgning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gammalt är huset? Finns det en originalfasad under så skulle jag ju riva bort "teglet" och sen tagit ställning till annat. Kanske är ett jättefint trähus under.....
 
S
Det ser ut som marmoroc hette coloroc förr. Kolla med dom om det går att snygga till fasaden enkelt
 
  • Gilla
Ferd och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Hur gammalt är huset? Finns det en originalfasad under så skulle jag ju riva bort "teglet" och sen tagit ställning till annat. Kanske är ett jättefint trähus under.....
Tänk om!
Huset är byggt -39, ingen aning om vad för fasad som finns under. Borde inte den vara full med spik/skruvhål efter teglet?
 
S
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
E Ensyltburk skrev:
Tänk om!
Huset är byggt -39, ingen aning om vad för fasad som finns under. Borde inte den vara full med spik/skruvhål efter teglet?
Nja nu övertolkade du svaret mitt. menade inte att du ska behålla det som är under som det är men är det ett trähus i begynnelsen så är det ju bättre att spika på ny panel och måla då......
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Jag hade börjat med en fasadtvätt, om det sen behövs provat med att måla.

Testa först på ett ”dolt” ställe på fasaden.
Finns firmor som tvättar tak o fasad för rimligt pris, rotavdraget gäller.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Fasadtvätt är klart underskattat! I sin billigaste form är det fråga om ett par hundra spänn och en dag på stege med rotborste och vattenslang. I de fall jag har gjort detta har man tom släppt tanken på att måla om!
Tvätta och tänk efter sen!
 
  • Gilla
Elsparv och 2 till
  • Laddar…
Kan nog vara riskabelt att spola vatten på detta när man inte vet hur tätt det är under den fasaden ser inte tät ut. Dessutom fel årstid för detta.
 
Högtrycksspruta passar ALDRIG när man tvättar fasad.
Lägg på fasadtvätten med handspruta eller rotborste beroende på hur hårt skiten sitter, sen skölj av med måttliga mängder vatten (så lite som möjligt). Det blir inte värre än regn, och det tåt väl fasaden?
Men jag håller med om att det är fel årstid! ( fast om skiten har suttit där sen Hedenhös så kan den väl sitta kvar ett par månader till :)
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Håller inte med om detta har tvättat hundratals hus med högtryck genom åren både trä o puts utan problem men man skall göra på rätt sätt inte skrapa bort färg med vatten utan skölja av på lagom avstånd. Skulle bli alldeles för dyrt om en yrkesman skall tvätta för hand. Men i detta fallet är jag tveksam eftersom fasaden inte är tät o vi vet inte vad som är under kan vara oskyddad isolering o i så fall kan även en vattenslang vara för mycket.
 
Skulle tro att det är trä under, dessa bitar hänger på en rostfri bockad bygel på baksidan och det är mååååånga läkt under där.. Ett för varje rad, För att så måste man plocka bort några stycken högst upp , det är tegelpanneprincip på sättningen. Att högtrycka Tja , det är nog tätt och det görs uppifrån och ner, men det är skarvar mellan varje bit rakt in. Så gjordes det förr på trähus.
 
  • Gilla
Ensyltburk
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Högtrycksspruta passar ALDRIG när man tvättar fasad.
Lägg på fasadtvätten med handspruta eller rotborste beroende på hur hårt skiten sitter, sen skölj av med måttliga mängder vatten (så lite som möjligt). Det blir inte värre än regn, och det tåt väl fasaden?
Men jag håller med om att det är fel årstid! ( fast om skiten har suttit där sen Hedenhös så kan den väl sitta kvar ett par månader till :)
Nej, nån brådska är det inte, vi göra det såklart när årstiden är rätt. :)
 
Jag har en likadan fasad och är nyfiken på hur det gick till slut.
 
  • Gilla
Ensyltburk
  • Laddar…
N
Tvätta fasaden, och sen slamma fasaden.
Går minimalt med bruk, och sen kalkfärg.
INGEN ANNAN Färg.
 
  • Gilla
Ensyltburk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.