Hej,

Här har inget hänt på 30 år. Krattar nu ur mängder av material ur gräsmattan. känns som gräset varit kvävt av alla mängder löv, dött gräs, barr och pinnar.

Vad bör jag göra efter krattning? Vertikalskära, jord, hönsgödsel, vilket grösfrö? Med mera..

Kommer vilja behålla delar av tomten som skogstomt. Men gräsmattedelarna verkar känsliga och glesa. Vill hjälpa, men på rätt sätt. Rädd för att förstöra med gräs som "inte passar in".


Förtätad gräsmatta med mossa, löv, och två stora stenar, behov av underhåll och vård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En skogstomt med en gles gräsmatta, lite mossa, pinnar och en sten nära ett träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En skogstomt med gles gräsmatta och högar av krattat material, mossa och skugga från träden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övergivet grönområde med mossa, löv och barr, i behov av trädgårdsskötsel och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal, igenvuxen gräsmatta med mossa, löv och skräp, samt trädskuggor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är det nästan bara mossa:

En gammal gräsmatta med mossa, löv och barr som behöver underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal, gles gräsmatta med mossa, löv och barr under trädskugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Lite beroende på ambition, men jag föreslår:

- Vertikalskär
- Vattna ut järnsulfat (mot mossan)
- Stödså
- Gödsla (t.ex Yara Mila NPK 21-4-7)
- Toppdressa 1 cm

Lite beroende på hur jorden ser ut kanske du behöver stödså och toppdressa nästa år också. Gödsla varje år minst en gång, gärna 2-3. Köp en robotgräsklippare.

Om det är en skogstomt kan det vara så att det aldrig lagts ut någon matjord. Då kan det vara idé att börja om början.

Hur höga ambitioner har du med gräsmattan? Vill du ha en OK gräsmatta eller en exklusiv gräsmatta? Det styr valet av gräsfröblandning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Cacau och 1 till
  • Laddar…
Om du räfsar bort lövet några år i rad och gödslar litet och sticker de värsta barfläckarna med grepen så jorden luftas så tror jag att det där blir en acceptabel gräsmatta av sig själv....enligt mitt mått på acceptabel.
 
  • Gilla
spaxx och 1 till
  • Laddar…
mg765 skrev:
Lite beroende på ambition, men jag föreslår:

- Vertikalskär
- Vattna ut järnsulfat (mot mossan)
- Stödså
- Gödsla (t.ex Yara Mila NPK 21-4-7)
- Toppdressa 1 cm

Lite beroende på hur jorden ser ut kanske du behöver stödså och toppdressa nästa år också. Gödsla varje år minst en gång, gärna 2-3. Köp en robotgräsklippare.

Om det är en skogstomt kan det vara så att det aldrig lagts ut någon matjord. Då kan det vara idé att börja om början.

Hur höga ambitioner har du med gräsmattan? Vill du ha en OK gräsmatta eller en exklusiv gräsmatta? Det styr valet av gräsfröblandning.
Hej,

Tack för svar.

Ja vi har en del av trädgården som är 100% villatomt, dock är gräsmattan i dåligt skick även här. Skulle vilja ha en riktigt fin gräsmatta där, cirka 600m2 rör det sig om. Så tar gärna mot tips på gräsfrö för en riktigt fin gräsmatta.
 
heimlaga skrev:
Om du räfsar bort lövet några år i rad och gödslar litet och sticker de värsta barfläckarna med grepen så jorden luftas så tror jag att det där blir en acceptabel gräsmatta av sig själv....enligt mitt mått på acceptabel.
Det kanske är rätt väg att gå på de delar där det är skogstomt. Och lite topping med jord :)
 
Ja, låt det ta lite tid. Håller du borta löv och ogräs (kratta och klipp regelbundet) och luckrar upp och/eller toppar med lite jord där det är som hårdast så kommer det att bli bra så småning om. Ett gödsel som gynnar gräset är inte heller fel nån gång per år.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Tack,

Vad händer om en sådan vertikalskärare kör i en sten, risk att den går sönder? Jag misstänker det är mycket sten under ytan på vissa ställen.
 
Förresten, hur sprider sig gräset vidare på egen hand?

Genom spridning av rötter, att det sprider sitt egna gräsfrö? Eller att man krattar runt så det luckras upp och sprids genom särskiljning?
 
Finns det något gräs/grösfrö som lämpar sig för surare jord? Har många tallar.
 
spaxx skrev:
Förresten, hur sprider sig gräset vidare på egen hand?

Genom spridning av rötter, att det sprider sitt egna gräsfrö? Eller att man krattar runt så det luckras upp och sprids genom särskiljning?
Både rötter och frö, låter du kringliggande gräs gå i frö så kommer det lösa sig på egen hand fast det kanske tar ett tag. Provade själv förrförra året, hade grävt upp ca 60-70 kvm av tomten i ett projekt på våren. Sådde inte minsta lilla gräsfrö själv utan lät naturen ta hand om den saken men i år ser man ingen skillnad på gräsmattan på den delen av tomten jämfört med den delen som inte blev uppgrävd.
Sen har jag iofs ingen golfgreen utan min gräsmatta består av lite allt möjligt som är grönt. Olika sorters gräs, vitsippor, div olika små blommor osv.
 
Jag anlade gräsmatta på framsidan. Resten av tomte (kuperat, tidigare vsnskött äppelodling/ stenigt/sandigt/kohage) klipptes rrgelbundet. Trots att jag inte gräsmattesått har jag i princip vettig gräsmatta överallt. Det tog ett par år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.