Ha tålamod, jag är både ny på detta forum och inom området hus *suck*. Jag och min sambo håller på att leta hus och letar företrädelsevis efter avstyckade gårdar i Malmö-regionen; d.v.s. hus som har 100 år på nacken eller så. Nu har vi hittat ett hus som vi tycker är väldigt intressant: en skånelänga (korsvirke/tegel) från omkring 1830. Detta hus har fönster av följande typ (ni får ha överseende med terminologin eftersom jag är nybörjare): Varje karm har 2 fönsterbågar med en mittstolpe mellan bågarna (en båge högerhänd och en vänsterhängd). Varje både har 2 vågräta spröjs, d.v.s. 3 rutor i varje båge. Allt som allt en klassisk stil för denna typ av hus vad jag vet.

Nu till frågan: Detta är alltså en-glasfönster vilket inte är så ekonomiskt för uppvärmningen. Vad som gjorts är att någon har monterat en form av innerfönster vilket är en fönsterbåge (rättare sagt har man reglat upp en fönster-ruta, någon form av efterkonstruktion) som man spänner upp framför fönsteröppningen inifrån. Jag antar att detta är för att isolera lite, men frågan är vad man skulle kunna göra för att förbättra isoleringen och minska kallraset? En variant hade såkalrt varit att byta ut alla fönster mot 2-glas-fönster eller liknande men eftersom det inte är standard-storlekar på fönsterna blir detta dyrt (!) skulle jag gissa. Kan man isolera på annat sätt?
 
Hej cy_berg, enkelglas med lösa innerbågar är trevligt, men kan bli kallt ;)

Det finns nytillverkning av fönster i de flesta storlekar, men när det gäller gamla hus och nya fönster får man tänka på att nya fönster inte känns som gamla....

Vad jag menar är att i de gamla sitter det antagligen äldre typ av fönsterglas som är lite ojämt i ytan och det ser lite levande ut i speglingar utifrån. Mordernt glas på gamla hus kan bli att se ut som svart hål i fasaden, inge snyggt tycker jag.