Ha tålamod, jag är både ny på detta forum och inom området hus *suck*. Jag och min sambo håller på att leta hus och letar företrädelsevis efter avstyckade gårdar i Malmö-regionen; d.v.s. hus som har 100 år på nacken eller så. Nu har vi hittat ett hus som vi tycker är väldigt intressant: en skånelänga (korsvirke/tegel) från omkring 1830. Detta hus har fönster av följande typ (ni får ha överseende med terminologin eftersom jag är nybörjare): Varje karm har 2 fönsterbågar med en mittstolpe mellan bågarna (en båge högerhänd och en vänsterhängd). Varje både har 2 vågräta spröjs, d.v.s. 3 rutor i varje båge. Allt som allt en klassisk stil för denna typ av hus vad jag vet.

Nu till frågan: Detta är alltså en-glasfönster vilket inte är så ekonomiskt för uppvärmningen. Vad som gjorts är att någon har monterat en form av innerfönster vilket är en fönsterbåge (rättare sagt har man reglat upp en fönster-ruta, någon form av efterkonstruktion) som man spänner upp framför fönsteröppningen inifrån. Jag antar att detta är för att isolera lite, men frågan är vad man skulle kunna göra för att förbättra isoleringen och minska kallraset? En variant hade såkalrt varit att byta ut alla fönster mot 2-glas-fönster eller liknande men eftersom det inte är standard-storlekar på fönsterna blir detta dyrt (!) skulle jag gissa. Kan man isolera på annat sätt?
 
Hej cy_berg, enkelglas med lösa innerbågar är trevligt, men kan bli kallt ;)

Det finns nytillverkning av fönster i de flesta storlekar, men när det gäller gamla hus och nya fönster får man tänka på att nya fönster inte känns som gamla....

Vad jag menar är att i de gamla sitter det antagligen äldre typ av fönsterglas som är lite ojämt i ytan och det ser lite levande ut i speglingar utifrån. Mordernt glas på gamla hus kan bli att se ut som svart hål i fasaden, inge snyggt tycker jag.

Det kan vara som så att ett lokalt snickeri kan fixa nya fönsterbågar med spröjs och karm dock i tvåglas utförande med mordernt glas innerst och ditt gamla glas ytterst... Lite pill men det går och priset blir nog inte värre än att köpa färdiga fönster...

Lycka till!
 
Tack för svaret!
Jo, precis som du säger så är det glas av den gamla typen som är ojämna för att det runnit med tiden, och det är otroligt vackert :)

En fråga: Kan man täta de fönster som sitter i huset idag på något sätt för att slippa värmeförlust eller blir det bara en minimal förändring? Jag tänker på att t.ex. täta mellan innerfönster och vägg eller något sådant?

Förmodligen, på sikt i alla fall, blir det nya 2-glas-fönster, och din idé med att spara de vackra fönster-glasen är smart :) Till saken hör att min bror är möbelsnickare så det blir han som får göra nya fönster i såfall :)
 
Varsågod :)
Fönstret är husets ögon har jag för mig att det sägs.

Tjaaa, på den tiden man använde enkelglas och lösa innerfönster tätade man innerbågen mot karmen med pappersremsor, förklistrade tror jag. Mellan inner och ytterbåge hade man bomull på pappersremsor också.

För lite pynt låg det lite torkade blommer eterneller och liknande vill jag minnas. Inte bara pynt, tror att bomullen och blomorna tog hand om den kondens som bildades mellan rutorna.

Det man inte skall göra är att täta ytterbågen, kondens kommer som ett brev på posten !

Med tätade innerbågar kommer iaf draget från fönstren att minska även om kallraset kommer att finnas kvar.

Och en bror som är möbelsnickare, låter ju trevligt (avundsjuk kan man ju bli ::))
 
Ja, men ska se till att ha handverkare i familjen ;D

Min sambo ringde nyss till en fönster-nisse och han sa att man kan byta ut glasen i inner-fönsterna till 2-glas eller vad det nu är, alltså en mer ekonomisk variant där man bättre isolerar, och se till att dom är riktigt täta mot väggen...skulle tydligen bli betydligt billigare än att byta ut alla fönster och som sagt hade det ändå inte blivit snyggt att göra det så.
 
Eller kitta om dem, täta med liste av ull och fönstertejp.
Det ska finnas en tråd där gamla fönster har diskuterats.

Mina är ruskigt täta numera mot vad de var (sa hon med färg och ull-tåtar över hela sig;) ).
Men glöm inte att dessa fönster ska vara självventilerande och alltså inte alltför "dragfria".
 
Hej!
Det behöver inte bli dyrare med specilatillverkade fönster om du får kontakt direkt med en fönsterfabrik, det finns många som tillverkar efter beställning.Tips www.rm.se
Robin!
 
Robin: Tack för tipset!
/Kristian
 
Tänk till innan du sätter in alltför täta fönster i så gammalt hus. HellyHansen, raggsockar och luva är det som gäller ... ;) - framför allt om man flyttar från varm lägenhet ut på vischan.
 
För det första: riv absolut inte ut någoting!!!
Gå genast till biblioteket och låna boken "Invändig renovering" - där läser du om hur englasfönster med lösa innerfönster fungerar, och hur du renoverar och tätar dem du har.

Du kommer att få det varmt och lagom tätt, utan att behöva riva ut fönstren. Hur mycket pengar du sparar på detta får du räkna ut själv, men det blir ganska mycket!!! För att inte tala om att du kommer att fortsätta att ha ett vackert, välbevarat 1800-talshus, istället för ett 1800-talshus med fula, nytillverkade fönster...

Och nej, nytillverkade fönster i "gammal stil" ser inte ut som gamla fönster, i alla fall inte om du köper dem från en fabrik!

Sara

P.S: Glöm inte heller att det massor av hjälp att få: prata i första hand med Länsmuseets och Länsstyrelsens byggnadsantikvarier; de ger gratis hjälp och råd. De kan också hänvisa till duktiga fönsterhantverkare. Be även Länsstyrelsen om en brochyr om byggnadsvårdsbidrag.
 
Tack för tipset! Nä, att slänga ut dom blir det inte tal om, var lugn :)
 
Puh, jag blev lite rädd där!
;D

Sara
 
Det tillverkas fortfarande gammalt maskindraget glas på samma sätt som dom gjorde innan floatglaset uppfanns.
En någorlunda välsorterad glasmästare borde ha sådant glas hemma. Det är inte mkt dyrare än vanligt floatglas..Annars så kan man försöka hitta rysktillverkat glas. Det håller ofta så dålig kvalitet att det ser ut som gammalt glas.
 
I mitt gamla område ser jag att de som värnat om husets 'ögon' har satt in nya (specialbeställda, troligen hantverksmässigt snickrade) fönster med gammal ojämn typ av glas. Eftersom jag inte bor i något exklusivt område tar jag för givet att det inte blivit vansinnigt mycket dyrare ;). Resultatet har dock blivit mycket bra och husets exteriöra själ har behållits.
 
Om huset är från 1830 är knappas glaset maskindraget utan snarare handblåst. En alldeles lysande lösning är att hänga innerbågarna på gångjärn i med lös sprint i fönsterkarmen och täta innerbågen med tätningslister som sluter tätt mot karmen. På så sätt får du ett tätt innanfönster som du lätt kan plocka loss genom att dra ur sprinten till gångjärnet och lyfta ur bågen. Och som sagt: ytterbågen skall inte vara tät, risk för kondens då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.