Har 3 (3,5) äppelträd på vår tomt (en skadades av kraftig vind och bara halva trädet finns kvar) men jag behöver tips på vad jag ska göra med all fallfrukt som till slut får svamp och ruttnar… vi försöker äta och ge bort så mycket som möjligt, ändå är bruna komposttunnan igenfylld ganska snabbt..

Vi tänkte även ta med en drös och göra must av det men det är fortfarande överdrivet mycket äpplen kvar🥲

Kan man på något sätt kompostera detta? Tänkte en sedvanlig kompostkvarn där äpplena får blandas med kvistar/grenar och sedan bli näringsrik jord? Några andra tips? Min sista utväg blir annars att kapa 2 träd…
 
  • Två äppelträd i en trädgård, ett med en handduk knuten runt stammen, bredvid skottkärra och lövhög, ett av träden verkar skadat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En brun komposttunna i trädgården fylld med fallfrukt från äppelträd, inklusive ruttnande äpplen och grenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du någon form av trädgård för odling så kan du gräva med alla äpplen. Blir bra näring för nästa års grödor.

En kompostkvarn tror jag fungerar dåligt då de är gjorda för att kapa hårda grenar.

Alternativt ställa ut de äpplen som fortfarande är ok i påsar vid din ingång. Det finns de utan trädgård som gärna tar emot äpplen.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag tycker de komposterar bra när de är hela, men det krävs att man tillför ganska mycket torr flis för att skapa en balanserad blandning. Bara äpplen som det är blir ju bara sörja...
 
Om de är ätbara kan du skänka till närmaste skola eller förskola. Eller till musteriet, så kan de ta hand om dem.

Vill du ha dem själv är äppelmos gott, men en del jobb. Det går att torka (ugn funkar) eller frysa in i skivor om du vill ha till paj i vinter.
 

Bästa svaret

Jag har en stor odlingslåda, 2x1 meter ungefär. Den har jag fyllt med fallfrukt flera gånger när jag haft för mycket. På med lite flisade grenar, höstlöv och annat bös ovanpå, sen får det ligga där och gosa till sig över vintern. På våren häller jag på lite jord ovanpå allt och odlar något i det. Det brukar växa bra.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.