Till vår tomt hör ett gammalt skifte ute i skogen, kanske 1 km från själva tomten. Det är en gammal mosse, och syftet lär ha varit att kunna ta torv för att elda med förr i tiden.
Idag är mossen till stor del torrlagd, och det ser enligt flygfoton ut (vi har inte varit där än) att vara grönska på skiftet idag.

Skiftet är på 1 610 kvm, men några helt exakta positioner har vi inte. Enligt Lantmäteriet är det en smal korridor, kanske 10-15 m bred.


Frågan är: kan vi göra något med detta stycke mark? Kan man "tvinga" kommunen att köpa den? Eftersom vi inte vet några exakta gränser, vågar man ju inte bygga något där (vad man nu skulle vilja bygga ute i tassemarkerna) eller hämta virke eller växter...
Vi kommer förhoppningsvis att kunna stycka av vår "riktiga" tomt om något år, ska vi låta skiftet följa med den nya biten då?


Har någon nåt bra förslag, tas det tacksamt emot! :)
 
Tänk om det blir energikris - så bra att ha en egen torvmosse då! ;)

Du lär inte få något extra för torvmossen om du ska sälja en avstyckad tomt men eventuellt kan styckningen gå igenom tack vare att den marken ökar fastighetens kvm så att den blir avstyckningsbar (brukar ju finnas en minimigräns).

Att få kommunen att köpa mossen tror jag inte på.
De verkar istället på hugget för att tvångssälja smala remsor vid tomter dyrt som villkor för bygglov enligt andra trådar. Utpressning!
 
Mikael_L
Låt det växa upp sly (björk) där och använd till att elda med.
 
Skiftet är en del av fastigheten, och kan därför aldrig säljas separat.

Kommunen har förköpsrätt vid försäljning av alla fastigheter över 3.000 kvm. Om fastigheten tillsammans med skiftet totalt överskrider denna yta gäller alltså förköpsrätten, som kommunen själv kan besluta sig för att avstå eller utnyttja.
 
Kan därför aldrig säljas separat? Det måste väl gå att stycka av det, precis som man styckar av en del av en tomt, "som vanligt"?

Men ok, det verkar inte vara värt det ändå.
Eftersom den ligger så otillgänglig, kommer den nog att få följa med den del av vår "vanliga" tomt som vi kommer att stycka av och sälja om något år.


Tack för alla bra tips. :)
 
Visst, kan man reglera gränserna. Men det bästa man troligen kan göra med ett sådant skifte är sannolikt att slå samman det med ett antal angränsande skogsskiften. För att uppnå mer rationellt skogsbruk...
 
billy_baver skrev:
Visst, kan man reglera gränserna. Men det bästa man troligen kan göra med ett sådant skifte är sannolikt att slå samman det med ett antal angränsande skogsskiften. För att uppnå mer rationellt skogsbruk...
...eller byta lite mark med den som har angränsande mark. Blir ju pappersarbete hur som helst.
 
Vad kan man göra... man kan äga den.

Annars är den antagligen den enda intresserade skogsägaren som äger marken runtomkring. (väldigt begränsat ekonomiskt värde)

För övrigt så brukar ju sådana däringa torvtag vara samägda, du är säker på att du äger 100%?
 
Jadå, jag äger 100% av min lilla lott i mossen. En remsa på kanske 100 meter x 15 meter.

Nu har jag varit där och tittat, och det är verkligen bara en mosse. Inga träd, inget annat än myrmark. Således inget värde för en skogsägare. :)
Nåja, marken får hänga med tills vi styckar av och säljer en annan del av vår tomt. Jag antar att jag ändå får räkna med att betala fastighetsskatt för arealen, så då är det ju lika bra att bli av med den lotten på sikt...
 
Skriv "Hemmansägare" på dina visitkort :) Själv tycker jag det skulle vara coolt att äga en liten mosse - men det är nog bara jag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.