Håller på att totalrenovera ett nyköpt hus med källare. Ej flyttat in än men nu har tidsplanen börjat spricka så vi får nog flytta in i gäststugan till att börja med. Så alla nya oförutsedda projekt som drar ut på tiden är inte så välkommet...
¨
Jag har grävt ut och dränerat en gavel på huset (har inredd källare som nu totalrenoveras).Enormt mycket stora sten som fick spräckas, Puh vilket Jobb!. Allt är igenonfyllt förutom sista metern för beslut om påkoppling/bortledning av detta vatten.

Vi har enskilt avlopp men det planeras att läggas kommunalt vatten/avlopp inom några år. Idag ser det ut som att dagvattnet har bara letts direkt rakt ner i jorden med håliga dräneringsrör precis vid husväggen. Röret avslutas ungefär där mitt nya dräneringsrör ligger. En plan är att leda bort dagvattnet ut i ett dike.

Va jag vet har det inte vart något stort problem med vatten, men jag såg en liten vattengenomträngning på denna gavel när snön smälte. Så, därför beslutade jag att dränera denna Gavel. Långsidorna får vänta, den ena sidan vet jag är full av sten även där.

Tidigare verkar inte denna gavel vart dränerad. Den ena långsidans dränering låg högt, samt avslutades mitt i ingenstans en meter efter gavelhörnet (på den gavel jag nu dränerat). Så, dräneringen verkar inte ha vart kopplat på något som leder bort det längre från huset.

Frågan är vad jag ska göra med mitt nya rör som dränerar gaveln. Just nu ligger det ca 60-70cm från husväggen (med utanpåliggande skorsten utanpå husväggen). Är en gavel såpass lite volym att jag bara kan dra ut röret en liten bit och låta den avslutas i ingenstans, eller ska jag lägga en stenkista/kassett en bit ut. Isf hur långt från huset? Det är rätt lerigt, iaf när man kommer ner en bit.

Eller ska jag sätta en pumpbrunn? Som pumpar upp vattnet så jag kopplar på det till min nya tänka dagvattenledning till diket?

Dagvattnet måste jag absolut göra något åt då det verkar galet att ha det så nära husväggen. Det kan jag enkelt göra provisoriskt genom att bara leda ut vattnet från stupröret med slang en bra bit ut på gräsmattan/diket. Frågan är dräneringen, om och vart jag ska leda den. Är vattenvolymen såpass liten att jag inte behöver överarbete den just nu? Varje litet projekt som kan senareläggas/kompromissas för stunden är välkommet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.