Vi sådde gräs själva i höstas på en del av vår tomt.

Nu har en del maskiner kört över biten och gräset ser dåligt ut. Vi slarvade med underarbetet när vi sådde och använde endast den jorden som fanns på tomten vilken är mycket hård och torr.

Nu är gräset glest, det har växt upp en hel del ogräs och jorden är stenhård.

Vad är det bästa att göra här? Ska vi toppdressa/ lägga på mer jord och så mer eller vad?

 
Nu vet ju inte jag hur torr å hård jorden är, men jag hade nog försökt med att luckra upp jorden med en kratta, vattna och så och vattna igen och sedan vattna varje dag om det inte regnar. Det är mitt förslag  :)

Du kan ju sedan när gräset är väl etablerat köra med Kombi Stroller som ju tar ogräs :D fast det är ju "gift" så det ska ju användas mkt sparsamt dvs inte så ofta, tänk bara på att det måste vara över 15 grader varmt för att det ska funka!
 
Vattna INNAN du kör med krattan.....ta bort synligt större ogräs, så nytt gräsfrö, kratta jämnt. Håll sedan jorden fuktig så att gräsfröna gror ordentligt. Det skall inte vara dyblött.

Vädret har varit torrt ett tag nu så det är nog därför det ser dåligt ut....
 
Om jorden blir hård så kan det bero på att den är lerhaltig. Toppdressa i sånna fall grov sand så att det blir porösare. Kan du så lägg på sand och fräs översta lagret så att det blandas med jorden
 
Jo jorden är stenhård.

Jag har vattnat gräsmattan lite idag och tagit bort större ogräs.

Ett annat stort problem är att gräsmattan är ojämn och gropig.

Är det då bäst att att fylla upp och försöka jämna till med lite toppdress med sand i? ???
 
Har väl ett liknande problem. Jag kommer köra med verikalskärare på längden och tvären med krattning emellan. Dels för att få bort mossan och dels för att skära i ytan och luckra upp lite. Sen har jag tänkt att fylla ut vid behov och så i.
 
Om jag toppdressar med sand, måste jag då ha ett lager jord överst om jag ska så på vissa bitar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.