Vi har en vacker gammal spegeldörr till sovrummet. Tyvärr är den brunbetsad, vilket vi skulle vilja ändra på.

Antingen skulle vi vilja ha den vit eller ha bort betsen och olja den så man får fram träets egen lyster. Det senare är troligtvis ogörligt utan att slipa bort 1 mm överallt, men om det går vore det ju trevligt.

Frågan är då.. Hur gör man?

Om man målar om en spegeldörr med plastfärg klistras ju dessutom speglarna fast av färgen. Jag är rädd att något spricker när träet sväller och krymper med årstiderna, då speglarna inte längre kan röra sig fritt. Ska man använda speciell färg? Linoljefärg? Men går det på betsat?
 
Jag hade nog lagt på en oljegrundfärg, latexfog runt speglarna och sen kört med vattenbaserad lack.
Anar att den även är lackad så man bör matta ner ytan lite.

/Kent
 
Vitsen med en spegeldörr är ju just att speglarna ska kunna röra sig så det är viktigt att inte måla igen skarvarna. Skrapa dörren om något är löst, slipa så det blir en matt yta och måla sedan med linoljefärg. Linoljefärgen ska målas så tunt att det inte klistrar fast speglarna.

Latexfog används ibland men jag avråder från det då det dels inte hör hemma på gamla dörrar och dels slätar ut profilen mellan spegel och ramverk något. Jag gissar att det används för att slippa sprickor där det mörka lyser igenom när speglarna rör sig men målar man noga är det inget problem och skulle man störa sig på det är det enkelt att bättra precis där när det är som störst sprickor.
 
  • Gilla
gafsan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.