Vi har på vårt hus från runt 1800 en veranda med balkong från 1920-talet eller så. Nu börjar det bli dags att se över den. Frågan är vad man bör göra med den.

Idag verkar det ligga ett gammalt plåttak, med ett nytt plåttak av korrugerad plåt ovanpå = fult och går inte att gå på. Man kan ju misstänka att det gamla plåttaket är dåligt, och att det är därför som man har lagt på den korrugerade plåten.

Med vad ska man göra istället? Takpapp? Ny plåt? Trätrall?

För vän av ordning kan jag också påpeka att granhäcken nu är ansad och att spjälorna på balkongen bör bytas ut.
 
  • Framsidan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När vi köpte vårt hus läg det ett korrugerat plåttak på en takbalkong (dvs vi har ett rum under balkongen).

Plåttaket låg med fall in mot mitteln (!), och låg kvar pga tegelstenarna som föregående ägare hade lagt ovanpå (!).
Att träbjälklaget under var uppruttet var alltså ingen stor överraskning.

Nu har vi lite andra förutsättningar än dig, dels beslutade vi oss för att gjuta ett bjälklag (det är ett tegelhus) och dels måste vi ha isolering i taket, men trots det borde du kunna kopiera en del av vår lösning.

Först hade vi en taktäckare som la takpapp modell pansarplåt, sedan la vi isolering (isodrän + frigolit) ovanpå den (jag tror det är smart att täcka pappen med något liknande, om inte för isoleringens skull, så för slitstyrkan).
Eftersom du borde kunna ha vattenavrinning åt tre håll kan du helt enkelt dra ner pappret över kanterna.
Inne vid huset sätter du ett plåtbläck, som överlappar pappen.
Det var även vanligt att man la ett slätt plåttak förr i tiden som du misstänker att du har under, vet inte om man fortfarande kan hitta folk som gör det.

/ Fredrik
 
Mitt hus som också är från tidigt 1800-tal har också en balkong som ganska mycket liknar er. Fast där balkongens golv av spontade brädor också tjänade som tak för farstubron under, föga förvånande så hade såväl reglarna i balkonggolvet som reglarna i farstubron ordentliga skador.

Jag gjorde så att jag salade på reglarna med nya reglar då cirka en halvmeter av dem från väggen och utåt var friska och sedan satte tryckimpregnerad trall som balkonggolv. Sedan byggde jag in ett plåttak under trallen som lutar cirka 5-10 grader åt ena sidan för att skydda bron under, under plåttaket, har jag sedan tänkt bygga ett innertak av spontade brädor för att på så vis helt dölja plåttaket med undantag för en dryg decimeter som sticker ut på västra sidan av bron för att vattnet ska kunna rinna bort.

I höst så fick jag också prova det hela praktiskt eftersom jag hann färdigt med balkong- och brorenovering med undantag för innertaket och det fungerar alldeles utmärkt med avrinningen.
 
Vore intressant att se, både hur det såg ut innan och nu efter reparationen. Du har inga foton som du kan lägga ut?
 
Mor&Far bor i ett stort 20-talshus. De ursprungliga balkongerna har falsad plåt med avrinning i hörnen. På det ligger trall. När de gjorde om så kom en plåtslagare och lade ny falsad plåt, så det går att få gjort.
 
TorpSara skrev:
Mor&Far bor i ett stort 20-talshus. De ursprungliga balkongerna har falsad plåt med avrinning i hörnen. På det ligger trall. När de gjorde om så kom en plåtslagare och lade ny falsad plåt, så det går att få gjort.
Hur ser en 20-talstrall ut? Får bara en massa inre bilder av verandor från 80-talet med grönskimrande tralll framför mig, men det måste förstås ha funnits tidigare också... Såg den ut som den gör idag, eller var det någon skillnad?
 
Hm, hm, ursprungstrallen är ju borta, men jag vet att det var hela brädor när de flyttade in. I och med 70-talets vandalisering så blev det "vanlig" trall, dock ej grönskimrande... Eftersom den är lite upphöjd så behöver det inte vara impregnerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.