På vår nyförvärvade tomt står en hel del träd ca 30 granar varav flera är riktigt grova, samt en hel del björk som är lite mindre grova. Det känns inte så bra att ta bort alla de gamla fina granarna, men de står tätt just åt söder så de blir som en vägg för solen :( så de flesta måste helt enkelt ner. Vi funderar på hur vi ska göra?

alt 1. Ta ner granarna och en del av björkarna och sälja dem, får man då något för dem? Vi måste anlita någon för att fälla och att få fram stockarna till vägen.

alt 2. Ta ner granarna och låta såga upp dem på bysågen till panel till ett framtida garage. Ta ner björken till ved.

alt 3. Ta ner allt som ska ner till ved (sen lär vi ju vara välförsörjda ett tag... ;-) ) Äger dock ingen såg och klyv...

alt 4. Skänka bort träden "på rot" till någon som vill ha dem och står för bortforsling och städning.

Fler alternativ?

Det ska ju helst inte kosta mer än det smakar, men jobb kan vi lägga ner själva. Är dock inte så flinka med motorsågen och har ingen maskin (eller häst!) att dra fram stockar med....

Tacksam för alla tips och trix och tankar kring detta!

Ma råkes!
 
Välj alternativ 4.
Vi tog ned ca 30 stora granar på två dagar. Då gick 4 motorsågar hela tiden av personer med hyffsad vana. Det blev två stora brasor. Vi hade också en traktor som körde undan stockarna. Räkna med mycket jobb om ni gör det själva, lycka till:)
 
Hemmakatten
Sälja på rot kanske går bra, men tro inte att ni gratis kan få städning. Så mycket är inte granarna värda, och det blir VÄLDIGT MYCKET ris från just granar.
 
Tack för svar!
Jo, mycket jobb har vi räknat med... har dragit ris efter en "liten" granskog förr och eldat och det blir ju som sagt en del. Frågan är om träden är värda något eller om det kostar mer att få dem fällda och dragna till vägen än vad man får för dem. I så fall är det ju alt 4 som blir kvar att prova.
 
Jag skulle aldrig ta emot träd om jag var tvungen att städa bort riset, det är inte värt det slitet.

Ta kontakt med nån lokal flisare och kolla om han är intresserad då flisar han upp allt.
 
Vi fällde ca 90 träd, mestadels stora granar och tallar, för 3 veckor sen.

2 motorsågar gick i princip konstant mellan klockan 08:30 och 17:30. Sen var vi 4-5 personer som drog allt ris utanför tomten.

De som sågade var en van motorsågare :) och en lekman. Vi hann fälla allt och kvista allt på en enda dag.

Timmret säljer jag nu till ett skogsbolag som massaved. Får ca 250 kr/kubik, då ingår hämtningen. Tror att det är ca 30-40 kubik som säljs.

Det timmer som vi inte orkade lyfta/dra fram när träden fälldes tog grävaren fram när han grävde bort alla rötter veckan efter fällningen.

Dagarna efter vi fällt alla träden kändes i kroppen, tro mig....:)

Uttycket: Stark som en skogshuggare är inte taget ur luften!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.