Hej!

Har ett staket av impregnerat trä som är 15-20 år gammalt. Det har egentligen aldrig blivit behandlat efter uppsättning och nu är det riktigt grått och tråkigt.

IMAG1617.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träet i sig tycker jag är i bra skick, det är egentligen bara utseendet som är problemet. Vad skulle ni göra för att fräscha upp det, är det målning som gäller? Vad hade ni valt för färg till stenstolparna ifråga? Huset är vitt, putsad fasad och grå grund samt rött lertegeltak. I nuläget blå dörrar, men kommer eventuellt byta dörrar för att få ihop färgerna lite bättre.

Finns det alternativ till att måla staketet, t.ex. någon form av behandling som väcker liv i träet, eller borde det gjorts löpande sedan staketet var nytt?
 
Om det är i bra skick kanske olja in det om ni gillar det gråa? Slamfärg är ju enkelt att underhålla annars, faluröd, falugrå, falusvart kanske tom?
 
Slamfärg el oljefärg.
Måla inte stolparna för allt i världen! Ser ut som granit?
 
Jag säger roslagsmahogny... Med lite svart i sig kanske.

/ATW
 
  • Gilla
jojjeblom
  • Laddar…
ArneTW skrev:
Jag säger roslagsmahogny... Med lite svart i sig kanske.

/ATW
Tack för alla svaren. Roslagsmahogny låter ju lite intressant men kulörmässigt känns grått mest intressant. huset är som sagt vitt med grå grund, svarta stuprör och ljusrött tegeltak. Samtidigt känns grått på ett sätt lite tråkigt då det inte bryter av mot stenstolparna. Fler tankar?
 
Stryk inte på olja, resultatet blir väldigt mörkt. Kanske skulle du kunna såpa brädorna som man brukar göra med altangolv. Vid regelbunden behandling blir brädorna då slilvrigt grå.
 
S
varför göra något?
tycker att det är liv i träet.
 
Gör ingenting! Tycker trät är vackert åldrat och grånat. (om du inte måste pga skador etc)

(Redigerat SBH hann först ovan)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.