Hejsan, Håller på att renovera en toalett i källaren.

Vet att jag har förhöjd fukthalt i källargolvet, och har nu rivit ner tapeten på toaletten och får se detta.

Vad är Era tankar, Vad bör jag göra, är det normalt eller katastrof?
 
  • toalett källare 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • toalett källare 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för väggmaterial?
Det kan ju även vara missfärgningar från någon som blaskat med vatten/skurat/tidigare vattenläcka.
Kanske en fuktmätning är en bra start?
 
Det är spånskiva bakom, på den sitter papptapet som jag rivit ned, det som syns är alltså papp från tapeten.

Skall kanske tilläggas att detta är yttervägg.

Ja, man kanske skulle fuktmäta den för att se om det är fuktigt i detta nu. eller om det är gammalt.
 
Om det är en yttervägg så bort med spånskiva och träreglar! Det är inte bra att bygga in organiskt material i en fuktig yttervägg bakom våtrumstätskikt.
 
Jag är hyffsat säker på att man reglat med distanser, då jag sett det på andra ställen i huset. Det sitter inget tätskikt idag, och kommer inte att göra det när jag tapetserat heller, Jag kanske är ute på "djupt vatten då iofs" (då det väll är regel på det även om det bara är en toalett med handfat?)
 
En toalett är inte ett våturymme så där behövs inte tätskikt, även om det är bra att ha det. Nya reglerna säger att du skall ha det på golvet och 50mm upp på väggen, men eftersom det är ett gammalt utrymme så lär du inte behöva ändra.
Kan även tillägga att om det är en oisolerad platta så skall man inte ha tätskikt på golvet..
 
Larsa skrev:
En toalett är inte ett våturymme så där behövs inte tätskikt, även om det är bra att ha det. Nya reglerna säger att du skall ha det på golvet och 50mm upp på väggen, men eftersom det är ett gammalt utrymme så lär du inte behöva ändra.
Kan även tillägga att om det är en oisolerad platta så skall man inte ha tätskikt på golvet..

Låter bra det.
 
Om man gör en renovering av ett toaletten är det ju inte längre ett gammalt utrymme och då är ju kraven om att ha våtrumsanpassat golv.
Men det är ju klart att om bara tapeten på vägg ska bytas så.... kan det väl inte klassas som en totalrenovering.
 
Nej, jag vet inte, men det låter ju märkligt att om man bara vill byta tapet så skall man vara tvungen att bryta upp klinker. Vart drar man gränsen? det är en anna fråga =)
 
varför skall man ha tätskikt när de inte är något våtrum??
 
Man är inte tvungen att följa byggregler för badrum eller över huvud taget!
 
Ser ut som det blaskats vatten vid röruppgångarna bara inte värst farligt...
Sen skit i tapet igen!måla på väggen istället...;)
 
injonil skrev:
Man är inte tvungen att följa byggregler för badrum eller över huvud taget!
Man måste skilja på regler och "regler".
Byggregler, dvs BBR, skall följas då det ingår i bygglagstiftningen.
Branschregler, tex BVV, GVK, kan följas om man vill.

BBR kap 6:5331 Vattentäta skikt
Golv och väggar som kommer att utsättas för vattenspolning, vattenspill eller ut-läckande vatten ska ha ett vattentätt skikt som hindrar fukt att komma i kontakt med byggnadsdelar och utrymmen som inte tål fukt.

 
Redigerat:
Det var ett intressant påstående! Du kan ha rätt men jag är inte så säker och efterlyser därför mer kunskap i ämnet!

Om vi t ex tänker oss en total badrumsrenovering. Allt rivs ut och bara reglar och isolering är kvar i rummet. Måste man då tilläggsisolera ett gammalt hus för att följa senaste reglerna om energihushållning? Kanske är det också något inom tillgänglighet som går att åtgärda och därför måste göras?

Jag tror inte att det är så, men rätta mig om jag har fel!

Vid nybyggnation och utbyggnad är det givetvis BBR etc som gäller, men vanliga renoveringar?
 
Jag blev så nyfiken så jag var tvungen att ringa Boverket där jag talade med en jurist som var mkt kunnig i ämnet.

Bygglagstiftningen gäller vid större förändringar som kräver bygganmälan eller bygglov. Trots att en badrumsrenovering är ett stort ingrepp är det ändå att betrakta som underhåll och då gäller den lagstiftning som var när huset uppfördes, de regler som gällde då ska upprätthållas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.