Jag har köpt ett hus från 1981 med stående träpanel och lockläkt. Ändträt är fuktskadat några centimeter längst ner längs hela gaveln. En besiktningsman tyckte inte att hela panelen behövde bytas, utan rekommenderade att såga av panelen med cirkelsåg och istället sätta dit en horisontell bräda (syllbräda?).

Fråga 1: Låter det rimligt?

Fråga 2: Jag antar att i så fall inte bara lockläkten ska sågas av, utan även bakomliggande panel?

Fråga 3: Jag gissar att den nya horisontella brädan bör fästas i den befintliga regeln och att det behövs en ny regel för den avsågade panelen? Går det att fästa en ytterligare regel ovanpå den befintliga regeln utan att lossa träpanelen?

Fråga 4: Jag vet inte vad som finns bakom panelen, men gissar att det finns en vindskiva och kanske någon papp? Hur gör man för att såga av panelen med cirkelsåg utan att skada vad som finns där bakom?

Fråga 5: Med en horisontell bräda direkt nedanför den stående panelen riskerar det kanske att komma in vatten i skarven, eller bli liggande vatten om den horisontella brädan sticker ut längre än panelen? Bör man göra någonting för att undvika det, med en dropplist i plåt eller liknande?

/Ulrik
 
Sök lite här på forumet på vattbräda eller offerbräda, se t ex http://www.byggahus.se/forum/fasad/...ora-vaxla-nederdelen-till-liggande-panel.html

Det är inte helt orimligt och kan se ganska fint ut tycker jag. Men det är väl bäst att ha det runt hela huset då och om det bara är en gavel som är fuktskadad så kanske det är rimligare att byta ut panelen om man inte också lockas av det estetiska.
 
  • Gilla
Norrgård4
  • Laddar…
Bilder?

Är det lite skador kan det räcka med skrapning oljning som nödåtgärd, kanske ingen panik menar jag.
 
Man måste nästan se bilder för att kunna se hur stor skadan är.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fast om uppåt 30cm är ruttet blir det väl ganska galet att köra denna variant? Jag har själv ett hus från -81 där det på ett par sidor är ruttet ca 5cm upp. Jag har kört igång och börjat byta enbart det som är dåligt då det är väldigt varierande och nästa uteslutande lockpanelen. En planka kan vara rutten 5cm och nästa helt friskt. Skumt. Ingen aning varför det inte är mer jämt slitage men kanske en batch dåligt virke eller målare som drack för lite kaffe under en period..

De som är bra har jag gått på med träolja i ändarna och sen är det 2 lager Demidekk Ultimate på det.

Det som sätts upp nytt kör jag Jotun Visir som grund på. Hoppas jag klarar mig minst 10-15 år på detta.
 
Tack, här följer några bider:

DSC_8330b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_8335.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_8339b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gustava60
  • Laddar…
Har du kunnat känna hur mycket platta du har bakom ifall du skulle kapa? I mitt fall fanns bara några centimeter så jag har börjat byta istället. Personligen skulle jag inte satt offerbräda på det huset.
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
Tack Bricco! Vad menar du med "platta"? Jag plockade loss en lockläkt för att se hur det ser ut bakom. Regeln (38x50mm) som panelen är spikad vid verkar inte skadad. Panelen i sig är skadad enbart nedanför den nedersta regeln, ca 5 cm. Allt trä och isoleringen verkar helt torr.

Dock verkar det inte finnas något vindskydd framför isoleringen, vilket jag precis skrev ett annat inlägg om: http://www.byggahus.se/forum/isolering/216834-inget-vindskydd-framfor-isoleringen.html#post1775887

Om jag bestämmer mig för att bara skrapa, olja och måla, är det då även idé att försöka fylla i sprickorna med tex målarfog?
 
Bifogar ytterligare en bild med bortplockad lockläkt:

regel.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • P7120370.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förutsatt att byta panelen inte är ett alternativ.
Jag skulle såga bort med cirkelsågen samt sätta en horisontell bräda/regel med en droppplåt i mellan, som en naturlig avgränsning. Jag skulle såga med samma vinkel som droppplåten faller ut.
 
  • Gilla
David-O och 1 till
  • Laddar…
Är det 38mm luftspalt bakom panelen? Då kan du ju lätt få dit ytterligare en läkt att spika den kapa panelen i. Gillar du inte utseendet med offerbräda så kan du måla den och plåten i samma färg som panelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.