Jag har en källartrapp på utsidan, med putsade väggar omkring osv och en avloppsbrunn längst ner. Av någon anledning får jag alltid grodor eller paddor där. De hoppar/klättrar ner, men tar sig inte upp sedan utan dör där pga näringsbrist (om jag inte upptäcker dem först). Idag hittade jag 4st välgödda rackare både på själva trappstegen och längst ner.

Det lustiga är att min gäststuga som också har en källartrappa ner, dock inte med puts/färg, utan bara stenar med mossa på, där ser jag aldrig några paddor.

Vad kan jag göra åt det? Måste jag bygga en kant runt källartrappan? Finns det något medel jag kan spritsa runt första trappsteget för att hålla dem borta? Typ ättika eller ogräsmedel eller vad som.... vet inte om detta inlägg kom rätt, men jag räknar paddorna som ohyra i min trädgård!
 
Det kanske fungerar att lägga en smal bräda på trappans sida, alltså som en ramp som de kan ta sig upp via?
 
Samma här, grodor/paddor hoppar ofta ner för källartrappen. Men skillnaden är att mina alltid tar sig upp igen så småningom. Så vad du bör fundera på är snarare hur du skall få ner bara de smarta grodorna som kan ta sig upp igen. ;)
 
svartöra skrev:
Det kanske fungerar att lägga en smal bräda på trappans sida, alltså som en ramp som de kan ta sig upp via?
ja, det kan kanske vara ett alternativ, vet inte om de är så klyftiga så de hittar rampen... funderar på hur man ska förklara det då man ska sälja huset "har massa problem med paddor, så har gjort en omvänd laxtrappa för dem" :D
 
Jag ser aldrig några paddor i andra trappan ner till källaren under gäststugan. Något gör ju att de dras till boningshusets källartrapp. Fukt, lukt eller något annat kanske?
 
ikeo skrev:
paddor kanske det inte funkar på men kolla om det är rätt grodor :D
[länk]
Aja baja, alla amfibier är fridlysta :mad:

Jag tycker vi skall värna om dessa stackars dumma djur.
Vem vet var det gömmer sig en prins (tänk på Estrella).

Jag skulle nog satt upp ett finmaskigt nät runt trappschaktet, och kanske en liten grind för trappen.
 
shadowfire skrev:
Jag ser aldrig några paddor i andra trappan ner till källaren under gäststugan. Något gör ju att de dras till boningshusets källartrapp. Fukt, lukt eller något annat kanske?
Kanske funkar att måla golv och väggar i trappan? Ljus och fukt spelar säkert stor roll men vad som rör sig i ett grod- eller paddhuvud är inte lätt att veta...

På Antens station (Anten-Gräfsnäs museijärnväg) hade man tydligen problem med igelkottar som drullade ner i vändskivan, dvs en meterdjup rund skål där man vänder ångloken. Man satte upp en liten ramp och en varningsskylt, som föreställde en igelkott som störtade utför ett stup. Någon effekt har det nog haft, så du får väl också skylta :) Frågar eventuella köpare längre fram, så säg att det har tillkommit på begäran från amfibiekåren. Vissa av oss tycker nog att grodor och paddor är en tillgång, inte ohyra, i alla fall så länge som man inte halkar på dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.