Ska bygga biorum i källaren. Rummet är 4x4 m med två ytterväggar. Bifogar bilder på vrummet. Jag vill gärna måla väggarna i en mörkare kulör, för att undvika reflektioner från filmen.
Hur ska jag bära mig åt för att få väggarna fina? Det sitter någon form av vit färg på väggarna nu, men som har släppt delvis på ytterväggarna (ser ut som den har vittrat, alltså inga blåsor...). Ska jag Slipa/fräsa ner den gamla färgen och putsa upp väggarna igen? Vilket puts använder jag då? Vilken sorts färg ska jag satsa på?

Golvet är målat i någon grön färg, men det mesta är bortnött och betongen är något gropig. Kan man flytspackla golvet direkt på, eller måste denna färgen också bort? Jag tänker lägga en öppen heltäckningsmatta löst på för akustikens skull, så någon ny målarfärg där är väl inte aktuellt.

Något annat jag behöver tänka på?

Tack på förhand /Björn
 
  • källare1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • källare2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • källare3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur ser utsidan ut?? Har du dränerat om huset??
Annars kommer nog den nya väggfärgen att flagna bort de också.
Skulle nog satsa på att regla upp nya väggar och ta mig an utsidan kanske nästa år om det nu inye är omgjort.
Kolla på www.minhembio.com
där finns det 1 flertal som gjort om sina källarrum till just biorum
 
Luckyman skrev:
Hur ser utsidan ut?? Har du dränerat om huset??
Annars kommer nog den nya väggfärgen att flagna bort de också.
Skulle nog satsa på att regla upp nya väggar och ta mig an utsidan kanske nästa år om det nu inye är omgjort.
Kolla på www.minhembio.com
där finns det 1 flertal som gjort om sina källarrum till just biorum
Tack för svaret!

Huset ska vara dränerat i början på 80-talet.

Det enda krav jag har är att det ska ligga en matta som andas på golvet och att jag kan måla väggarna i en kulör jag valt (och förgen ska helst hålla sig fin i några år.). Det känns inte rått, men det kommer viss fukt genom väggar och golv (som alltid i källare...). Vi har därför en rejäl avfuktare som går igång när RH närmar sig 55%.
Att regla upp nya väggar med platonmatta, plåtreglar och ventilerade lister osv blir lite för stort projekt.
Det ska vara en enkel uppfräschning. Målarfärg, matta, soffa, stereoanläggning, projektor och duk.

Frågan är alltså vad jag ska göra med väggarna och golvet innan jag målar.
 
Om golvet är någorlunga jämn så kan du bara skura/städa, låta det torka och lägga vävd heltäckningsmatta utan lufttätt baksida typ gummi eller skumgummi.

Skrappa , börsta av väggar allt det som sitter löst och reparera/putsa med samma putssort som redan sitter på väggen. Du behöver inte riva ändå till underlaget men hörs det tomt under så skall det bort.
Använd ingen cementbaserad spackel eller våtrumspakel för då får du snabbt större problem än du har :). Måla med en färg som släpper genom ånga ( andas). Färgen ska passa till putsen : kalkfärg till kalkputs, Kalkcementfärg till cementputs, silikatfärg går bra på alla putssorter. Välj aldrig en sockelfärg eller liknande plastfärg som håller tätt som plastpåse.
Man kan kanske gissa vilken sort puts du har efter husets byggår? Fråga i närmaste bygghandel om råd.Läs på wwwsidan "din byggare" hur man putsar ....

Du får kanske svårt att hitta riktigt mörka färger i dom färgsorter jag skrev ovan . Dom alla är dock riktigt ordentligt matta och kan inte tänka mej att dom skapar reflexer :)
Det är oroande att fuktskador går så högt upp på vägg i din källare. Kolla om grunden inte lutar mot huset och i så fall åtgärda det med en spade :). Om vatten kan rinna mot huset så frestar det på dräneringen speciellt när snö smälter och det är fortfarande källe i marken. Det är då ingen källe vid huset och allt som smälter rinner ner längst din källarvägg - inte så bra även om man har en fungerande dränering :).
Lycka till !
gaia
 
Redigerat av moderator:
Sockelfärg är öppen... Dock knappt ingen yta så inte avtorkningsbar...
 
Sätt draperier i valfri färg längs väggarna.
Snabbt, enkelt och gansa billigt.
Även bra för akustiken...

Det du bör tänka på mer är att göra något åt taket.
Ett vitt tak reflekterar tillbaks ljus och kan vattna ur kontrasten i bilden.
Optimalt är att måla svart...
 
Redigerat:
Den väggen som är risigast, med dokumentskåpet blir nog vattnad av ett elementrör i väggen på våningen ovanför, Det kan nog inte vara fukt utifrån då denna väggen ligger i anslutning till ett uterum på våningen ovanför. Har märkt att det försvinner vatten ur systemet, men ej kunnat hitta läckan. När jag drog ut skruv och stålpluggen på väggen ifråga, var den sönderrostad, medan de andra två var fina. Gick jag sedan upp en våning och kollade närmre på golvet, såg jag att parketten har rest sig markant rakt ovanför problemområdet....
Fick visst lite mer att göra nu =(. Blir till att ringa rörfirman... *suck*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.