Hej
Jag har t en väldigt bra borrmaskin med SDS-fäste.
Det trista är att borrarna är ganska dyra och enligt mig pajjar lätt. Antingen blir de för varma eller så har man kört mot ett armeringsjärn, så går kronan.
Skulle gissa att borrarna på bilden är minst 400 spänn, suck.
Gissar att de inte kan räddas eller användas till annat vettigt?
Mvh
Fredrik
 
  • Använda SDS-borr med olika längder och slitage ligger på ett smutsigt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara dålig kvalité på borren och/eller för hög rotationshastighet.
 
Köp kvalitetsborr med 4a skär.
 
  • Gilla
richardtenggren och 3 till
  • Laddar…
Skaffa Hilti TE-CX. Går genom gammal hårdbetong och stålarmering som ingenting.
 
Aha så man ska kolla efter borrar med 4A märkning eller borrar från Hilti?

Tackar för tipsen.
 
Hilti borrar i all ära, men jag har kört med allt möjligt. Och tycker ingen har varit bättre eller sämre. Har provat de flesta märkena på borrar.

4skäriga har dock fördel när man stöter på armering men 2skäriga gnuggar genom dom också.

Fast senast köpte jag nå "värstingar" och dom höll makalöst dåliga så jag dammade av nå gamla sormat och dom höll 20 hål där de flesta hade armering.
Misshandlar dom rätt bra med rejält tryck under borrning så antingen har du köpt nå dyra brandade kinaborrar eller haft jäkla otur
 
Jag tycker de flesta håller dåligt om man är elak mot dem och att det inte behöver ha med pris att göra. Om jag borrar i sten så försöker jag växla mellan minst två borr och aldrig köra mer än ett hål på max 15 cm innan jag byter. Tar lite längre tid, men eftersom jag betalar själv, och de håller mycket längre, är det värt det. Och självklart väldigt lite tryck.

Men som svar på grundfrågan: Tyvärr bara att kasta.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Inte ”4A”-märkning utan borr med 4:a borrskär i huvudet.
[bild]

Sedan ska det vara lågt tryck på borret, det är slagen som ska göra jobbet.
[länk]
Aha, sorry nu fattar jag!
 
Tackar för tipsen.

Kan passa på att fråga hur ni gör när ni borrar i berg eller sten. Jag brukar köra några 10 sekunder, sen kyler jag borren i en hink med vatten innan nästa 10 sekunder.

Men så hade jag en vvs:are här hemma som skulle sätta en upp en trädgårdsutkastare på huset. Han var då tvungen att borra genom vår fasad i grunden som är ca 15 cm betong. Han körde med slutlig storlek på borren direkt (inte som jag som tar några storlekar i taget). Jag föreslog att han skulle kyla den emellanåt, men han sade att hans borrar uttryckligen inte skulle kylas.

Kan det vara fel att kyla ned borren?

Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
EddieHansson
F fredand44 skrev:
Kan det vara fel att kyla ned borren
Ja, kronan kan spricka/lossna
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Tackar för tipsen.

Kan passa på att fråga hur ni gör när ni borrar i berg eller sten. Jag brukar köra några 10 sekunder, sen kyler jag borren i en hink med vatten innan nästa 10 sekunder.

Men så hade jag en vvs:are här hemma som skulle sätta en upp en trädgårdsutkastare på huset. Han var då tvungen att borra genom vår fasad i grunden som är ca 15 cm betong. Han körde med slutlig storlek på borren direkt (inte som jag som tar några storlekar i taget). Jag föreslog att han skulle kyla den emellanåt, men han sade att hans borrar uttryckligen inte skulle kylas.

Kan det vara fel att kyla ned borren?

Mvh
Fredrik
Knappt någon metall ska gå från varmt till kallt på så kort tid. Du kör ju t.ex. (förhoppningsvis) inte stekpannan i kallt vatten direkt efter att du tagit bort den från spisen.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Rickard.
Det är egentligen fel att förborra men man kan göra det om man förborrar med en borr som är ungefär lika stor som slutborren är bred, Alltså lika stor som spetsen är bred åt det håll som inte skär.

Angående kylning så ska man inte chocka den så köra den tokvarm och sedan dunka i vatten är inte bra men kyler man ofta innan den blir varm går det såklart bra men är ofta onödigt, borrarna tål att vara varma om dom används rätt.
 
Redigerat:
Inte gå stegvis upp i storlek, utan kör rätt dimension direkt. Det sliter mindre.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
En blöt borr evakuerar inte dammet ur hålet lika bra heller
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.